slider_GSM_4516_natuur150h.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_ppw_2019.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_Plieger.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_SaniDump.jpgslideheader_MagnaCura.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgIMG05049_nwSite.jpgslideheader_Baleco.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_McDonalds.jpgIMG05065_nwSite.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgslideheader_MedPlus.jpgslideheader_Rogelli.jpg
LogoDTCdeMol klein


Header DTCdeMol nieuwsbrief



Veilig fietsen


Veilig racefietsen … Rij veilig of rij niet!
“Veiligheid begint bij jou” luidt de slogan van Race Safe (www.racesafe.nl).
De stichting claimt dat wielrenners/toerfietsers te weinig nadenken over het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
“Rij veilig, of rij niet” is de kop van een artikel in de laatste editie van het blad “Fiets”.
Veiligheid is dus een “hot-item”, niet gek, want het wordt steeds drukker op de fietspaden en dus zullen we er met elkaar alles aan moeten doen om onze veiligheid, maar ook de veiligheid van de overige verkeersdeelnemers te waarborgen!
Helaas ook binnen DTC De Mol zijn er recent enkele ongevallen veroorzaakt door onoplettendheid, gevaarlijk rijgedrag (in de meest brede zin van het woord) en/of onvoldoende fietsvaardigheid. Dit is niet alleen vervelend voor betrokkenen maar schaadt de toch al slechte reputatie van wielrenners en het imago onze club en onze sponsoren.

Daarom willen we jullie wijzen op een aantal veiligheidspunten die niet alleen gelden binnen onze vereniging, maar eigenlijk altijd wanneer je op de racefiets stap!

1. Zichtbaarheid.
2. Materiaal.
3. Inspelen op de omstandigheden waarin je je bevindt als je fietst.
4. Het gedrag wat je laat zien op de openbare weg.
5. Gezondheid.

Een tenue moet goed zichtbaar zijn, ook van veraf ons Mol tenue het valt positief op.
Denk aan deugdelijke remmen, geen versleten banden, banden op de juiste spanning, geen versleten ketting en een goed passende helm.

Zorg voor minimaal één servicebeurt per jaar.

Als groep blijven we te vaak twee aan twee rijden terwijl de omstandigheden vragen om ritsen. Er wordt “te breed” gereden om schuin achter de voorganger te kunnen rijden.
Waaier rijden is helemaal uit den boze; het is verboden en levensgevaarlijk op de openbare weg. (Rechtspraak over veroordeling van wielrenners na een ongeluk door rijden in een waaier onderstreept dit).
Snelheid aanpassen waar nodig.
Ken je niveau. Dit voorkomt dat je je met moeite staande houdt in een groep waar je niet in thuis hoort. Of….dat je te goed bent voor de groep en je de rest over de kop jaagt.
Gezondheid gaat verder dan het laten doen van een sportkeuring of het voorkomen van blessures; het gaat erom dat je je eigen lichaam kent en er naar luistert!
Kortom: zorg goed voor jezelf, je fietsmaatjes, je materiaal, houd je aan de verkeersregels en kies de juiste groep!

Wegkapiteins
Dit jaar zijn we van start gegaan met het rijden van wegkapiteins. Het basis peloton rijdt met voorrijders (die deels de functie van wegkapitein hebben), de wegkapitein(s) zullen in praktijk hier meestal achteraan rijden. Semi-snel en snel rijden (vooral) op GPS en er wordt door alle leden gewisseld op kop. De zelfredzaamheid in die groepen is dus hoog en voorbereiding is noodzakelijk (fitheid/route kennis).
Ter opfrissing:
Wegkapiteins hebben van het bestuur mandaat om leden op een (positieve) manier aan te spreken en/of te coachen. Als leden hier, bij herhaling, niet voor open staan en er geen verbetering zichtbaar is, mag de wegkapitein ervoor kiezen om leden niet tot zijn groep toe te laten.


De wegkapitein is samen met de leden uit zijn groep verantwoordelijk voor het rijgedrag en om te zorgen dat iedereen veilig thuis komt!


Gedrag op de weg


o Degene die de route aangeeft doet dit tijdig!
o We genieten van de fietstocht
o We houden ons te allen tijde aan de verkeersregels
o We remmen gedoseerd in het peloton
o We zijn beleefd en begripvol naar andere weggebruikers
o We houden rekening met andere weggebruikers
o We zijn ons bewust van de impact die we als peloton hebben
o We fietsen met aangepaste snelheid (Max 25km p/u) door de bebouwde kom
o We letten allemaal goed op in het verkeer
o We rijden alleen waar het kan met twee fietsers naast elkaar
o We zijn ons steeds bewust dat we met onze sponsor en clubnaam op weg zijn

Veel rijplezier.
Het bestuur


 

Footer DTCdeMol nieuwsbrief