Slider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_SaniDump.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgslideheader_Baleco.jpgslideheader_Rogelli.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_McDonalds.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_Ames.jpgIMG05065_nwSite.jpgslideheader_Plieger.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgslideheader_MagnaCura.jpgBaleco2014_crop.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgIMG05049_nwSite.jpgslideheader_ppw_2019.jpg
LogoDTCdeMol klein

Inleiding.
Het is eigenlijk een tweede keus deze tocht. Deze opmerking vraagt vanzelfsprekend om enige toelichting. Jan Gelderblom maakt aan het einde van het fietsseizoen de agenda en/of programma voor het daarop volgend jaar. Jan had voor 31-Augustus-2003 de Pukkeltocht van Bemmel op de touragenda gezet.

Maar bij het verschijnen van een kopie concept van het NTFU jaar programma 2003 stond deze ineens op de 24ste Augustus. Dat kon dus niet doorgaan omdat wij dan onze Molentocht van DTC de Mol wilde gaan organiseren. Jan kwam toen maar met deze tocht opdraven als alternatief. De tocht heeft zijn naam te danken om de slag om Arnhem in 1944. De vele monumenten ter nagedachtenis aan deze verloren slag om Arnhem, welke over de regio verspreid staan, dit is tevens de basis van de verschillende fietsroutes en/of afstanden. De kortste is 25km en de langste 140km waarbij er een tiental monumenten aan je voorbij gaat. Wanneer de routes op papier gaat door lezen zie dat er nog wel wat heen en weer wordt gereden. Het verste punt wat bij de start plaats verwijderd is bedraagt niet meer dan 28km je zit dan in Hoenderloo. Halverwege de 140km tocht zit je vervolgens een paar honderd meter bij de finish vandaan. Hierna slinger je wat rond en maak je tot besluit een slot ronde van pakweg 30km. De organisatie van de Airborne tocht, WV Reto uit Arnhem heeft de afgelopen jaren regelmatig tussen de 1500 en 2000 deelnemers gehad. Dit jaar kwamen zij niet boven de 200 inschrijvingen. Maar hier zal zeker het weer de boosdoener van zijn geweest. 

Het weer.
De weersverwachtingen voor deze dag waren als matig tot slecht te bestempelen. Matige wind uit west tot noordelijke richting 3 tot 4 beaufort. Temperatuur rond de 16 gr bewolkte hemel met kans op een lokaal buitje met mogelijk een onweersklap. Vanaf de verzamel plaats, de Drechtsteden IJshal, was het droog en bewolkt. Eigenlijk zoals de weergoden/profeten het hadden voorspeld. Bij Doorwerth aangekomen vielen er een paar regenspatjes. Het was daar opdat moment ook een stukje grijzer dan dat we onderweg naar Doorwerth toe hadden gezien. Deze lichte regen heeft ons echter niet lang parten gespeelt want na het vertrek was het droog. De eerste 70km zegmaar tot de eerste stop is er geen druppel gevallen. Tijdens de rust echter brak er een plonsbui los. Na de rust was het regenen weer gestopt. Kort hierna brak er echter weer een behoorlijke bui los hierbij hebben wij een tien minuutjes onder de bomen staan te schuilen. In de laatste 15km, we zaten toen op een onbeschutte  dijk, hebben we even een regenbuitje over ons heen gehad en dat was jammer want hierdoor werd onze kleding inclusief de fiets toch nog redelijk vies. 

De Tocht.
We vertrokken vanaf de IJshal met 6 Mollers excl. de twee chauffeurs Joop Wit en Jaap Nispeling maar al rijdend richting Doorwerth kwamen daar nog een drietal bij. Uiteindelijk zijn wij onder aanvoering van Cock S. en Adrie V. met 12 mollers om 08.15 uur aan de tocht begonnen. Gezegd moet worden dat toen wij vertrokken er nog een groepje van 4 Mollers onderleiding van Johan Osseweijer kwamen inschrijven. Het uitpijlen van deze tocht gebeurt door middel van wit gekleurde borden met een geelachtige pijl. Ze waren van een behoorlijk formaat dus goed te zien. Helaas miste (ik denk ontvreemd) wij na 2km al een richtingsbordje. We waren echter alweer snel terug op de route. De route loopt via Heelsum en Renkum  naar Wolfheze. Vanaf hier gaat de tocht door prachtig natuurgebied richting Otterloo. Het stuk tussen Otterloo en Hoederloo waar het dan naar toe gaat is bosrijk maar wel wat saai omdat het een lang recht fietspad naast een tweebaans autoweg is. Hier rijdt Jan Gelderblom lek, dit is de eerste en tevens de laatste lekke band voor deze dag. Dwars door Hoenderloo heen gaat het dan weer via Deelen terug naar Arnhem. In feite rij je rond het Nationale Park de Hoge Veluwe.  De rust is dan bij het clubhuis van WV Reto aan de rand van Arnhem. Tot opdat moment hadden wij nog geen druppel regen gehad. Tijdens de koffie brak er een flinke bui los. Opdat moment begin ik al een vermoeden te gaan krijgen in hoe de tocht verder zal gaan verlopen. Niet dat ik nat zal worden wat ik ben niet van suikergoed dus smelten doe ik niet. Nee, ik weet dat we nu een tijdlang in Oosterbeek en Doorwerht gaan zigzaggen, vermoedelijk in de regen met de gedachten bij alle aanwezig dat de auto vlakbij staat. Maar na de rust is het bijna droog en begint het zigzaggen door Oosterbeek en Doorwerth. Maar op 80 km een 15 minuten na vertrek breekt er werkelijk een flinke regenbui los. Er word vervolgens even geschuild onder een paar dikke bomen. Hier begint er een te mopperen en zegt, ik hou het voor gezien de auto staat aan het einde van deze straat, mompelt hij, en rijdt vervolgens van de groep weg. Met als gevolg dat nog drie mannen in zijn kielzog achter hem aan gaan. Er wordt nog wat geroepen van, hé watjes kom op, het is zoweer droog en we smelten niet. Maar het bleven liever watjes dan in een nat kloffie de tocht verder af te maken. Ja Franco Danese, zoon Mauro met zijn maatje Arie het zijn geen echte Hollanders en laten we over Cock maar helemaal zwijgen. Maar de zeven overgebleven echte Hollanders en een ras echte Italiaan trotseerde de regen en gingen nadat de ergste regen neergedaald was verder met de tocht. Zoals al even gememoreerd zigzagde we wat heen en weer waarbij er een paar kleine klimmetjes genomen moest worden. De tocht ging voor de laatste 40 km bij Arnhem de Rijnbrug over om via de Rijndijk naar de plaats Driel te gaan. Dit was tevens het zwaarste stuk van de tocht. De wind kwam hier sterk opzetten en schuin in de groep terecht. Tevens kwam een vreemdeling de groep versterken en het tempo ging mede doorhem al snel tot boven de 30km/uur. Even later gingen zij tot overmaat van ramp ook nog een molentje maken en werd het voor een paar al gouw te veel van het goede. Gelukkig bracht voor deze mensen de rustplaats in Driel uitkomst. Tijdens de rust werd er al regelmatig benauwd naar de hemel gekeken het zag er nogal grauw uit daar in het westen  Na de rust ging de route nog een stuk schuin tegen de wind op richting westen via Heteren naar Randwijk. Wat voor de rust al bezig was zette zich al snel weer voort. Bij Randwijk lag het keerpunt en draaide we gelukkig zodanig dat de wind schuin achter kwam te zitten. De mannen voorop gooide er nog maar  een extra schepje bovenop en dat deed voor Jan K, Jan G en Gerrit B de deur dicht. Franco kneep ook in de remmen en wij hebben, in een lichte neerslag van een buitje die toen begon, met zijn viertjes de tocht voortgezet. Bij de brug over de Rijn bij Renkum haalde we Cris O. en Adrie V. in deze hadden ook op het laatst in de remmen geknepen. Het was onder tussen weer droog geworden en hebben met zijn zessen de laatste kilometers vol gemaakt. Hierbij presteerde het dat de chauffeur van de volgauto een fietspad op ging wat net breed genoeg was voor een fiets. Ik heb maar niet meer omgekeken bij het tegenkomen van fietsers en voetgangers. Trouwens de chauffeurs hebben het zo nu en dan wel moeilijk gehad. Namens mij en de overige zeven dappere mannen nog hartelijk bedankt. Als ik deze tocht in het kort mag samen vatten zou ik zeggen. De eerste 100 km is prachtig de laatste 40 km is saai. Leuk om een keer gedaan te hebben maar voor mij geen derdekeer meer. De tocht is meer geschikt om met vrouw en eventueel kinderen langs de verschillende monumenten te fietsen daar even te stoppen en een stukje geschiedenis van de tweede wereld oorlog op te doen. 

Wetenswaardigheden
Er waren 16 Mollers excl. 2 chauffeurs bij de start aanwezig.
Er waren 8 Mollers excl. 2 chauffeurs die de volle 140 km gereden hebben. 
Er zijn zeker 4 watjes Lid bij de Mol of ze zijn gemaakt van suikergoed.
Als je niet met zijn vieren alleen gaat rijden maar gelijk met de groep vertrek wordt je beduidend minder nat. 
Er waren voor zover bekent 2 lekkenbanden waarvan en 1 zelf gerepareerd diende te worden.
En dit had weer niet nodig geweest als je met de groep meegaat.
Om 08.15 uur gestart en om 15.10 uur gefinisht met een gemiddelde van 27.8 km/uur. 
2 regenbuitjes van + 15 minuten hebben we mogen ontmoeten. 

Met vriendelijke groet
TDGerrit