slider_GSM_4516_natuur150h.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgslideheader_MedPlus.jpgslideheader_Plieger.jpgIMG05065_nwSite.jpgIMG04969_nwSite.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgIMG05049_nwSite.jpgslideheader_AALease.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_Rogelli.jpgslideheader_P&W.jpgslideheader_SaniDump.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslideheader_MagnaCura.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_Baleco.jpgslideheader_McDonalds.jpg
LogoDTCdeMol klein

Inleiding.
De eerste voorbereidingen voor de Molentocht dateren eigelijk al vanaf september 2002. Dit lijkt vroeg en is misschien ook zo maar ik geef hier enige toelichting bij. In september zijn wij van het bestuur en Jan Gelderblom in het bijzonder al in discussie over het jaarprogramma van het daarop volgend jaar.  De Hans Anders Molentocht is een vast terugkerend geheel zij het niet dat onze sponsor Hans Anders niet meer van de partij is en de deelnemers aantal van dat jaar (2002) zeggen en schrijven 17 personen waren.

Opdat laatste kan het antwoord simpel gegeven worden het weer was zeer slecht, regen - regen en nog eens regen. Maar het jaar daarvoor (2001) waren er zo’n 170 en het jaar daarvoor (2000) zelfs 220 deelnemers. De tocht zal mede daardoor weer op de tour agenda komen zij het niet dat de naam anders zal worden en Hans thuis zouden laten en in het vervolg “De Molentocht” zal gaan heten. Er zal ook weer een 80km en 40km versie komen. Vervolgens blijft het een hele tijd stil tot pakweg eind Mei begin Juni. Dan is het de hoogste tijd om de voorbereidingen weer op te pakken. De eerste zaken die geregeld dienen te worden zijn de rust plaatsen. Ad wil eerst bij Hans Anders gaan peilen in Gorinchem of deze nog mee wil werken aan en verzorgen van een gratis kopje koffie en andere versnaperingen. Gezien de vakantie piek bij Hans Anders waardoor weinig employees aanwezig zullen zijn kan hij geen positieve toezeggingen doen. Dus dat is geen goede optie. Een andere locatie zoals in Hoornaar met het daar het restaurant “Onder De Linde” lijkt mij persoonlijk een hele goed alternatief. Het bestuur is het met mij eens en dan is dat rond. Het volgende wat er gebeuren moet is de route omschrijving zodanig aan passen dat de kilometers weer op een 120Km uit kunnen komen. Door twee Molentocht route omschrijvingen van voorgaan de jaren op elkaar te leggen had ik dit in een avondje PC gerommel rond. Nu nog samen met Franco Danese eind Juli de tocht voorrijden om eventuele tekortkomingen recht te kunnen zetten en gelijktijdig met de betreffende uitbaters van gedachte wisselen over de dag zelf.  Er bleek uiteindelijk een klein puntje in te zitten bij Groot-Ammers waar een stuk dijk open lag voor riolering herstel werkzaamheden. 

De tocht.
De alinea titel is feitelijk onjuist als jullie nu denken dat ik een opsomming ga maken over het rijden van de tocht. Voor het bestuur en mijn persoontje wordt het een dag van niet fietsen. De tocht moet uitgezet worden, er is een inschrijftafel bemanning nodig en tevens moet  op diverse rustplaatsen gestempeld worden. Tja, en voor Co wordt het ook een lange dag. Het uitzetten van de tocht doen we de laatste jaren met twee koppels.  Ad en Wim zijn een vast koppel, Jan en mijn persoontje het tweede koppel waarbij ik en Jan de eerste 25km en de laatste 35Km voor onze rekening nemen. Het ophalen van de pijlen doet ieder koppel ook weer voor hetzelfde gedeelte. Het voorbereiden voor het uitpijlen begint de maandagmorgen voor de tocht al. Ik ga dan bij de maandagmorgen ploeg op bezoek, drink een bakje koffie met ze en ga daarna de pijlen alvast aftellen en gereed leggen in kratjes op zodanig wijze dat wij ze zaterdagmorgen in no-time in de wagens hebben liggen. We spreken om 06.30 uur af bij het clubhuis. Jan Gelderblom mijn koppelmaatje komt dan op zijn gewone stadsfiets met een paar goede zijtassen. De fiets gaat op de fietsdrager van de auto en gaan vervolgens uitpijlen. Bij Alblasserdam aangekomen gaat de fiets van de drager af en krijgt Jan een hamer, schilderstape en pijlen mee. Jan gaat dan het fietspad gedeelte achter Alblasserdam om met de fiets uitzetten en ik loop het fietspad uit naar de boezem om daar ook twee pijlen neer te zetten. Vervolgens rij ik met de auto naar het Zwartepaard bij de Lekdijk en begin daar alvast te pijlen tot Jan arriveert. Bij het ophalen doen wij dat ook zo. Zo nu begrijpen jullie waarom die fiets de hele dag op mijn auto aanwezig is. Als wij het eerste gedeelte van de tocht uitgezet hebben zegmaar een 25km en bij de “Zijde brug” belande zien wij dat Ad en Wim daar begonnen zijn. Nu kunnen wij, na even gepauzeerd te hebben waarbij onze in thermoskan meegenomen koffie benuttigt hadden, naar Nieuwpoort rijden om daar het tweede gedeelte van de 80km en tevens het laatste stuk van de 120km verder uit te gaan pijlen. Tijdens de auto rit naar Nieuwpoort het is dan ongeveer 9.00 uur slaat een miezeldruppeltje regen op de voorruit neer. Het is een aankondiging van wat later nog wat meer zou worden dan een miezeldruppeltje. Rond 10.15 uur.  We waren aan de noordzijde  van de Baanhoekbrug beland kwam een echt even met bakken naar beneden. Om 10.30 uur waren Jan en Ik gereed met uitzetten en terug bij het clubgebouw. Een ruim uurtje rust waarin bijgepraat kon worden met de daar aanwezige personen zoals Ad en Wim, Anton en Rob deze zaten achter de inschrijftafel, Co en Rob v.d Hoog als bar bezetting begon het weer langzaam op te knappen. Wij om 11.45 uur zijn wij weer begonnen met het ophalen van de uitgezette pijlen. Het weer klaarde steeds verder op en in de loop van de middag scheen de zon volop. Rond 15.45 uur was alles weer opgehaald en in de container geplaatst. Na een laatste gezamenlijke consumptie zijn wij om 16.00 uur zeer te vrede en in opperste stemming huiswaarts gegaan. O ja ik zou het bijna vergeten maar die bezem boven op de auto heeft ook zijn waarde. Mijn ervaring is al enkele jaren zo dat het een bepaalde indruk maakt bij andere automobilisten. Je krijgt hierdoor makkelijker voorrang men duw je niet op (geen bumper kleven) en men gaat ver van tevoren opzij bij smalle weggetjes met tegenliggers. Tja , en bij tegen komende fietsers in welke pluimage dan ook het is altijd hilariteit. 

Wetenswaardigheden. 
Er waren totaal 186 inschrijvingen waarvan + 55 Mol leden  waarbij de 120km favoriet was. 
Tussen 09.30 een 11.30 uur is er wat neerslag geweest. 
Er hebben zich zover bekend geen ongelukken plaats gevonden. 
Er hadden een paar deelnemers welke ook nog een flink tempo reden voor de 80km afstand ingeschreven en waren ver voor 09.00 uur vertrokken met als gevolg veel te vroeg in Nieuwpoort waardoor de uitbater nog gesloten was. 
Het bestuur en Ad in het bijzonder was dik te vrede over het verloop van deze dag en zeker m.b.t  organisatie en het deelnemers aantal. 

Met vriendelijke groet,  
TDGerrit.