IMG05049_nwSite.jpgslideheader_MedPlus.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgIMG05065_nwSite.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslideheader_ppw_2019.jpgslideheader_SaniDump.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_Baleco.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_Ames.jpgIMG04969_nwSite.jpgBaleco2014_crop.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgslideheader_AALease.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_Rogelli.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_McDonalds.jpgslideheader_MagnaCura.jpg
LogoDTCdeMol klein

Inleiding.
Het is even een tijdje stil geweest van mijn zijde, dat ik de pen (lees PC) ter hand heb genomen. Door drukke werkzaamheden enerzijds van mijn werkgever en anderzijds bij de Fietsclubs van de Mol en DuPont waardoor het er niet van kon komen. Maar het is beter laat dan nooit dus ga er maar even voorzitten. 

Na 6 maanden van voorbereiden ben ik  Woensdag 14-Mei als sluitstuk van alle voorbereidingen ons gedeelte van de RFT tocht gaan uitpijlen. Het ging hier om het stuk van Dordrecht naar Puttershoek. Het was die dag trouwens mooi zonnig weer. Voor Zondag 18-Mei de dag van de RFT waren de weersvoorspellingen niet optimaal te noemen een z/w wind van 4 tot 5 beaufort en een lokale regenbui dat was wat Piet Paulusma en collega’s te melden hadden. Dat was geen al te goed teken voor grootte deelnamen/opkomsten. Maar er waren toch 40 Mollers richting clubgebouw gekomen om gezamenlijk aan de RTF te beginnen.  Er hebben zich ook nog 7 deelnemers individueel ingeschreven waarvan 3 op de 90km en 4 op de 60km. 

De tocht.
Het eerste gedeelte van de tocht liep via Zuidendijk,  Wieldrechtse zeedijk en Straatweg naar de Kiltunnel. Vervolgens ging het door s’Gravendeel en via de Molendijk naar Puttershoek waar de eerste Club De Hoekse Renners zich aanmelden. Volgens afspraak werd hier niet gestopt en de route (pijlen) gevolgd naar de Heinenoord tunnel. Dit was buiten de stevige wind schuin tegen tot nu toe een probleemloos stuk van de route. Vanaf de andere zijde Heinenoord tunnel via Barendrecht naar de Benelux tunnel werd het een ander verhaal. De volgauto kon met geen mogelijkheid meer volgen want onze weg ging continu over fietspaden waarbij voor de deelnemers veel draai en keer werk in zat. Via de GSM contact gezocht met de volgauto en deze aangeraden om aan de andere kant van de Benelux tunnel ons op te wachten. Het nemen van de Benelux tunnel was een ervaring apart. Een lange roltrap bracht ons beneden en een paar honderd meter verder bracht een tweede roltrap ons weer op straat niveau terug. Even deden de tijden van weleer terug komen hierbij denkend aan de Zwijndrecht - Zwijndrecht in begin periode. Na het passeren van de Benelux tunnel doemde de eerste misser van deze dag zich op. Ik belde de volgauto op om te kijken waar we hun weer zouden ontmoeten. Ik kreeg vervolgens van hen te horen dat de Benelux tunnel specifiek voor dit weekend afgesloten was voor alle motorvoertuigen en dat zij moesten keren en nu via de Maastunnel naar de andere zijde van de oever probeerde te komen. Hierdoor zagen wij de volgauto niet eerder meer dan een kwartier na aankomst in Wateringen waar wij de pauze gepland hadden. De route vanaf de Benelux tunnel naar Wateringen was redelijk te doen met de groep er waren beeldmooie stukjes bij. De pauze in Wateringen heeft wat langer geduurd dan gebruikelijk dit kwam door zo eerder geschreven probleem met de Benelux tunnel van de volgauto waardoor hij een kwartier later arriveerde. Gezien de problemen van het traject Barendrecht – Wateringen en de te verwachte route van het traject Wateringen -> Krimpen a/d Lek heb ik al snel na het vertrek met de chauffeurs van de volgauto Peter Troost en Bertus Ooiende de afspraak gemaakt om ons bij de pont van Kinderdijk maar op te wachten.  Het gedeelte Wateringen – Krimpen a/d Lek kan kort samen gevat worden als een drama. Heelveel draai en keerwerk en route pijlen die slecht en op het laatste moment zichtbaar waren deden de remmen in de groep menigmaal piepen. Wat in dit gedeelte ook nog bleek dat was dat er twee routes over dezelfde weg liepen waardoor wij een keer linksaf gingen terwijl wij rechtdoor hadden moeten blijven gaan. Gelukkig was ik daarvan op de hoogte gebracht door de organisatie in Wateringen dat het onderweg ergens fout zou kunnen gaan. Dus toen wij met de groep in Zoetemeer belande wist ik dat we fout zaten. Maar als de nood het hoogst is? Komt er een Hoogenboom-je redding bieden. Geen gezoek meer naar pijlen en rechtaan en rechttoe naar de pont van Kinderdijk is het motto. Een op zich zelf mooie route langs de Rotte meren en via Zevenhuizen, Nieuwerkerk a/d Ijssel en Capelle a/d Ijssel gaat het over de Algera brug en via Krimpen /d Ijssel naar Krimpen a/d Lek. De tocht verloop nu verder qua route probleemloos wel gaat een straffe wind tegen behoorlijk veel conditioneel gezien van de tourrijders vragen. (en paar spatjes regen voor korte tijd) Het gevolg hiervan was dat wij een persoon op de pont naar Kinderdijk misten opdat moment toch even schrikken omdat het onze benjamin betrof. Youri had blijkbaar helemaal achter in de groep gezeten (laatste) en kon het op een zeker moment niet meer bijbenen en was zodoende langzaam verder terug gevallen wat door andere achterrijders niet was onderkend. Het traject Kinderdijk – DTC de Mol was uiteraard kinderspel bekent terrein en de wind schuin achter wat wil je nog meer. Met 10km extra op de teller (144km) en een uur later dan gepland (sorry Gerda Danese) waren we weer bij ons vertrekpunt aangekomen. Een tiental deelnemers vulde spontaan de enquête formulier in. Mijn dank hierbij nog daarvoor. De uitkomst hiervan was eensluidend. Te veel draai en keerwerk en stedelijk gebied was het motto zelfs kreten van eens en nooit meer. Maar dat zullen we nog wel eens zien!  Enige tijd na aankomst ging de telefoon in het clubgebouw met de verlossende melding aan de andere zijde van de lijn dat Youri heelhuids thuis was gekomen. Meneer was maar even via de van Brienenoord brug naar huis gefietst. Hij dacht dat het korter en makkelijker was.  Nou ja 10km meer als wij hadden verreden. En Youri weet nu ook dat hij dat niet meer moet doen. (achteraan hangen hè Youri) 

Evaluatie.
Ruim veertien dagen later op 4 Juni heeft er een evaluatie vergadering plaats gevonden in Wateringen. Hierbij zijn de enquête formulieren welke mede door een aantal van jullie zijn ingevuld ter sprake gekomen. Hierbij even in steno de notulen en ervaringen. Er waren 590 deelnemers totaal hierbij heeft het te verwachte weersbeeld voor die dag van onze weermannen zeker parten gespeeld. De organisatie heeft mede hierdoor 1000 T-shirts over.  Algemene min punten. 

1e Route en het uitpijlen van het gedeelte Wateringen – Krimpen a/d Lek. 2e Twee routes over dezelfde weg. 3e Relatief  veel stukjes route door woonwijken. 4e Promotie in regionale bladen te weinig. 5e  Communicatie in het algemeen schiet wat te kort. 6e T-shirts verkoop niet volgens afspraak.  Nieuwe afspraken welke zijn vastgelegd. 1e Route vooral wat betreft het gedeelte Barrhopoort - Benelux tunnel  en Wateringen – Krimpen a/d Lek zullen worden verbeterd. Omdat te kunnen bereiken zal de afstand verlengt worden naar 140km. 2e Het te gebruiken krijt en de uniformiteit van de pijlen en manier van uitzetten zal aangewerkt worden. 3e Er zal een draaiboek gemaakt worden. 4e Er zullen verder diverse routes tussen de 30km en 100km komen. Hierna wordt afgesproken dat wij het volgend jaar op een na (TC Glazenstad) er nog een keer voorgaan. Tot slot ter zijne tijd kom ik daar nog op terug hoe wij dit als DTC de Mol verder zullen gaan invullen.

Met vriendelijke groet,
TDGerrit.