slideheader_ppw_2019.jpgslideheader_Plieger.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_Baleco.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_AALease.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgIMG05049_nwSite.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_MedPlus.jpgslideheader_McDonalds.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_SaniDump.jpgslideheader_Rogelli.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgIMG05065_nwSite.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgslideheader_MagnaCura.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpg
LogoDTCdeMol klein
Ronde van Vlaanderen, 5 april 2003 – 145 km

Nog voor aanvang van het wegseizoen ontstond het idee om, als onderdeel van de voorbereiding op de Marmotte, deel te nemen aan de toerversie van de Ronde van Vlaanderen.In overleg met de eerste gegadigden werd gekozen om niet de volle afstand te rijden maar “slechts” de 145 kilometer versie. Deze 145 kilometer bevat wel de laatste 120 kilometer van de “echte” Ronde die op de zondag nadien verreden ging worden. Na aankondigingen in het clubblad en uitnodigingen via e-mail kwamen we op een deelnemersveld van 27 Flandriens die, hoe dichter de 5e april naderde, enthousiaster werden.

De nodige kilometers waren vooraf al gemaakt, de startbewijzen waren al geregeld, de volgwagen en eenieders materiaal tiptop in orde! Niets belette ons dus om er een geslaagde dag van te gaan maken. Ruim op tijd (06:00 u) was iedereen dan ook aanwezig bij de ijshal om gezamenlijk af te reizen naar Ninove. In ons enthousiasme hadden we de routeplanners de nodige routes laten berekenen en de printers onnodig voor papier gekapte bomen laten verslinden, om vooral de weg maar niet kwijt te raken. Wat bleek echter: Anton kon de route naar Ninove wel dromen.

In Ninove duurde het even voordat iedereen omgekleed en mentaal voorbereid was om bij de parkeerplaatsen vandaan richting de start in het PTI te fietsen. Tijdens het parkeren en tijdens het fietsen naar de start bleek al hoe grootschalig deze Toerronde, één dag voor de wereldbekerwedstrijd, opgezet is. Hier zouden we later op de dag nog wat hinder van ondervinden want de grote drukte zorgde af en toe toch wel voor enige ongemakken. Wellicht is het voor de organisatie, die verder wel goed geregeld was, een idee om een deelnemerslimiet in te stellen en/of de Mtb tocht op een andere datum te organiseren. Om 8:50 uur vertrokken we dan voor “onze” Ronde. Na al het mooie weer wat we dit voorjaar al gehad hebben dacht je van “het zal wel een keer ophouden” maar we troffen toch weer geweldig weer. Het enige minpuntje was de wind die af en toe toch wel lelijk opstak.

Na 30 kilometers opwarmen kwam daar, voor diegene die de route nog nooit gefietst hadden, toch wel enigszins onverwachts de eerste helling: De Molenberg met 17% gelijk een pittige, niet al te lang, maar door de eerder genoemde drukte moesten de meeste van ons helaas lopend naar boven. Gelukkig ging het op de hellingen die volgden toch wel wat beter omdat het veld al wat meer uit elkaar getrokken was. Nog voor de eerste controle, die wij vanwege de wachttijden niet aandeden, volgde nog de Wolvenberg met een maximale stijging van 19%. Daar we besloten hadden om één stop te nemen ergens halverwege de route stopten we tussen de Paterberg (max. 20%) en de Koppenberg, maar eerst moesten daarvoor nog de Kluisberg met een max van 15% en de Knokteberg met 13% bedwongen worden. Tussen en op de hellingen moesten de nodige Kasseienstroken bereden worden. Hoeveel fietspompjes en bidons er hier op het wegdek lagen is niet bekend, maar als we alles in de volgwagen verzameld hadden was er genoeg voor de eerstkomende jaren om het presentje, wat we voorheen van Hans kregen tijdens de Tep uitreiking, weer nieuw leven in te blazen.

Tijdens de welverdiende stop kwamen we tot de conclusie dat we wel de helft van de kilometers erop hadden zitten maar dat het hoogtepunt met de hellingen nog moest komen, te beginnen met de Koppenberg 22%. Dit weerhield de Belgische tourfietsers er uiteraard niet van om tijdens hun (plas)pauze en pintke te nemen. Maar alléz ’t was nog nie gedoan he! Op de Koppenberg, waar Anton en Jannie met de volgwagen netjes omheen reden, werden we verrast door een sleurhut die meende, tussen de fietsers door, over de kasseien de 22% te kunnen bedwingen. De meeste van ons zagen de bui al hangen en wachten wijselijk aan de voet om af te wachten wat er ging gebeuren. En ja hoor ! Halverwege moest de sleurhut de beklimming staken, met zo rook het, versleten koppelingsplaten van de wagen. Nu durfden we de beklimming wel aan, en sloten aan bij een aantal die wel de gok aandurfden. Helaas werd de groep hier redelijk uit elkaar geslagen.

Martin waren we trouwens al in een eerder stadium kwijt. Martin was na een plaspauze de hele groep voorbij gefietst en heeft ons niet meer gezien. Tja, waarschijnlijk geen bril van Hans meer nadat hij verhuist is naar Eindhoven en zich aangesloten heeft bij TC Woensel.

Na de Koppenberg volgde respectievelijk de Steenbeekdries 6,7%, de Taaienberg 18%,     Ladeuze 12,5%, en de Boigneberg 15% alvorens we bij de tweede controle aankwamen. Op dit punt gingen Wim en Johan rechtdoor omdat zij vonden dat ze nog wat extra hoogtemeters moesten maken. Arjan, al worstelend met zijn onwillige ketting, verdiende bij de ravitaillering de titel “Superknecht” door voor de liefhebbers vers fruit te gaan halen. We waren ook het punt gekomen dat sommige onder ons het moeilijk begonnen te krijgen. Na dit korte, staande, intermezzo konden we onze weg vervolgen voor de finale van onze Ronde van Vlaanderen. Onderaan de Leberg 16% werd door Rob en de volgwagen maar even gewacht op iedereen die nog achter de groep zat. Toen ook Johan en Wim weer voorbijkwamen werd de tocht voortgezet over de Berendries 14% en de Tenbosse 14%, om aan te komen aan de voet van de Muur-Kapelmuur 20%. Voor velen van ons was dit het hoogtepunt van de Ronde.

Door het publiek wat zich hier verzamelt heeft is dit toch wel iets speciaals, de meeste dachten er daarom ook niet aan om tijdens deze klim voet aan de grond te zetten. Jammer dat Boogerd daags na onze rit niet in staat was om mee te springen op de muur met van Petegem en Vdb, wellicht als hij de sterke verhalen van de toerders bij kapelletje op zaterdag gehoord had dat hij de sleutel had gehad tot meer succes… Boven bij het kapelletje bleek de groep weer redelijk compleet te zijn, en hoewel het nog 16 kilometer naar Ninove is was wel duidelijk dat iedereen de finish ging halen. Klasse van iedereen die het moeilijk had, want door de wind was het toch redelijk zwaar geworden. Als toetje volgde 4 kilometer na de Muur nog even de Bosberg 11% maar niets kon ons meer stoppen. Op het laatste stuk nog even gang maken tegen de wind in richting Ninove en tussen de tribunes door over de aankomstlijn van de wereldbekerwedstrijd die zondags gereden ging worden. Vanaf de finish even terugfietsen naar het PTI alwaar de kaderplaatjes ingeleverd konden worden. Bij inlevering van het kaderplaatje kon je kiezen uit een bus Isostar (Mosterd na de maaltijd?), een herinnering (daar hebben we dit stukje nu toch voor) of je borg van 5€ retour.

Na de planmakerij voor het avondeten fietsen we terug naar de parkeerplek van de auto’s, en ja hoor Henk presteerde het om na alle kasseienstroken in de winkelstraat van Ninove lek te rijden. ! De enige lekke band van de dag! Aangekomen bij de auto’s stond Martin ons met een verhongerde blik al op te wachten. Al zijn repen, drank en snack’s lagen in de volgwagen die hij dus heel de dag niet meer had gezien. Onderweg heeft hij zich dus maar te goed gedaan aan broodjes worst en dergelijke. Vreemd was dat we hem toch nog hebben moeten overhalen om mee te gaan eten…… Eerst nog maar even Anton bedankt voor zijn fantastische assistentie tijdens deze dag, en hem een presentje aangereikt. Anton kon het waarschijnlijk wel waarderen want op de terugweg wist hij ons wel zeer snel naar een chinees restaurant te loodsen met de toepasselijke naam: de Lange Muur.

Met Anton en Jannie en 9 Flandriens, die toevalligerwijs ook allemaal de Marmotte gaan fietsen, hebben we hier nog genoten van een heerlijke maaltijd voordat iedereen moe maar voldaan de terugreis aanving. Al met al een geslaagde dag denken wij, en daarom willen wij jullie ook bedanken voor de positieve instelling die jullie op deze dag hadden om er wat moois van te maken !

Rob de Zeeuw & Herman van der Wulp

Nog even voor de statistici.
Aantal deelnemers RvV: 27
Lekke banden RvV:  0  (niet meetellend voor de statistieken: 1)
Aantal kilometers RvV: 155  (inclusief parkeerkilometers)
Aantal hellingen RvV: 15
En na enig rekenwerk.
Gemiddeld stijgingspercentage van de Ronde van Vlaanderen: 0% dus wie vond er eigenlijk dat het zwaars was ?