DeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgIMG04969_nwSite.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslideheader_Baleco.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgslideheader_SaniDump.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_Plieger.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_ppw_2019.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_Rogelli.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_AALease.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_McDonalds.jpgIMG05065_nwSite.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgIMG05049_nwSite.jpgslideheader_MagnaCura.jpg
LogoDTCdeMol klein

Inleiding.
Het is voor de tweede achtereenvolgend jaar dat onze tourbaas Jan Gelderblom deze tocht op de agenda heeft geplaatst. Het verschil met de vorige editie is de startplaats. Vorig jaar startte deze tocht in Scherpenzeel en deze keer in Ede. Dit is mogelijk omdat de tocht door twee verenigingen georganiseerd wordt.

Jan heeft voor Ede als startplaats gekozen omdat hem dat qua loop van het parkoers beter leek. De route tussen Scherpenzeel en Ede is tamelijk glooiend terwijl de route tussen Ede en Scherpenzeel redelijk vlak is. Bij de nu gereden omloop kan je rustig warm draaien en na de rust in Scherpenzeel krijg je zo gezegd het toetje. De accommodatie in Ede is er een van boven gemiddeld niveau wel 1.10 € voor een plastic bekertje koffie vindt ik persoonlijk redelijk aan de prijs. Propere toiletten en douches zijn aanwezig. Voldoende parkeer gelegenheid en een makkelijke aanrij route naar het clubhuis complementeren het geheel.

Het Weer.
De verwachtingen van onze weer profeten waren op vrijdag avond redelijk tot zeergoed voor de zaterdag. Voor de nacht werd helder weer en een paar gradenvorst opgegeven en in de loop van de dag zou de temperatuur naar een graad of 10 gaan klimmen. In de morgen zonnige periode en in de loop van de middag vanuit het noordwesten zou er bewolking binnen drijven. De wind verwachtingen waren 3 tot 4Bft uit het noordwesten. Kortom prima fiets weer maar goed aankleden i.v.m de temperatuur.

De Tocht.
Om 06.30 werd ik opgehaald door Franco zoals afgesproken. Het eerste wat opviel was de persoon op de achterbank. Arie Kalkman had daar plaats genomen. Niks bijzonder zou je zeggen maar Arie had ik al een tijd gemist in het peloton en dan gelijk maar een buitenrit van 120km met wat klimwerk. Oke de fiets op het fietsenrek en op naar de IJshal kijken wie daar waren en dan gezamenlijk naar Ede. Met de volgauto voorop, Wim v Papendrecht achter het stuur en Jan Gelderblom als navigator, richting Ede. Bij het stoplicht van de oprit naar de A-15 kon de volgauto en nog drie auto’s doorrijden een auto voorons stopte netjes voor roodlicht en uiteraard wij ook. De achtervolgen werd even later ingezet door onze voorganger maar Franco en mijn persoontje wilde dit gezien de mistvelden en verkeersmaatregel toch iets rustiger doen. Dit werd mede ondersteund omdat wij de route naar Ede ook prima wisten. De groep volgde ons gedwee tot aan knooppunt Gorichem waar wij kozen voor de A-27 richting Utrecht vond onze volgers het beter om de A-15 verder te volgen, hij had zelfs nog het idee om met zijn lichten te seinen dat wij verkeerd reden. Tja Wout, toen wij de bocht namen van de A-27 hadden wij de volgauto in het vizier. Deze had namelijk ook al zijn snelheid aangepast om ons bij te laten komen. Ondertussen ringelde de GSM met de meiden van Verjaal aan de lijn met de vraag hoe nauw verder. Zei zaten achter Wout en we konden naar elkaar zwaaien alleen de vangrail zat er tussen. Mijn antwoord was kort “ blijf Wout maar volgen want die weet het beter als wij. Al met al viel de schade best wel mee een minuut of 5 a’10 later waren zij er ook. Tja, dat er een berg hilariteit was bij aankomst behoeft geen betoog. Verwijten heen en weer maakte dat de sfeer er gelijk goed in zat. Na inschrijven en een plastic bekertje koffie naar binnen gegooid te hebben vertrokken we om 08.15 uur voor de 120km route. Voor Kees Molenkamp duurde het totaal maar 300mtr en was de tocht afgelopen. Zijn derailleur sloeg vast en brak compleet af bij het oog van de pat. Kees is zelf maar naar de startplaats terug gelopen en heeft de accommodatie van de tourclub Ede heelgoed kunnen bekijken. Mede door dit voorval duurde het een slordige 20km en waren wij met grootste deel van de groep bij het plaatsje Wekerom beland voordat de groep weer compleet was. Heel kort daarna sloot de volgauto ook weer bij de groep aan. Het begin van de dag was zogezegd slecht van start gegaan hopelijk zou dit niet tekenend zijn voor de rest van de dag. De route ging tot nu toe buitenom Ede, langs de N304, richting Otterloo naar Wekerom. Ondanks dat er langs een autoweg werd gefietst was dit best wel aardig de weg was stil en gaat dwars door een bosrijk gebied. Na Wekerom gaat het naar de Harstkamp en vervolgens richting Stroe. Mooi landelijk gebied met hier en daar wat bosstroken. Vanaf nu wordt het gebied wat open als we naar Voorthuizen gaan en vervolgens via Ter Schuur, Achterveld en De Glind naar de rustplaats Scherpenzeel. Deze rustplaats is een voetbalkantine waar het opdat moment erg druk is. Het valt niet mee om een zitplaats en een kopje koffie te bemachtigen. De 25 minuten die we daar verblijven zijn gezien deze omstandigheden lang genoeg. Bij vertrek komt er nog een tweede groep van de Mol binnen onder leiding van Johan en Wim. Deze waren door omstandigheden wat laat vertrokken vanuit Dordrecht. Het tweede gedeelte is een prachtig stuk. Het gaat via Maarsbergen en Maarn naar de Utrechtse Heuvelrug. We zigzaggen nu wat over de Utrechtse Heuvelrug met bossen en rustige wegen. Hierbij doen we de bekende heuvels aan zoals de Ruiterberg, Amerongseberg en de Defensieweg. Bij de aanloop van de eerste heuvels worden we bedankt voor onze bijdrage tot nu toe van Gerda en Cor deze besluiten vanaf dat moment om samen verder te gaan. Het klimmen zit bij Cor nog niet in de benen en waarschijnlijk ook niet in de genen. De laatste 15 km van Rhenen naar Ede is weer open gebied en zijn we aan het einde gekomen van een geslaagde tocht. Alleen zag Arie Kalkman 300mtr voor de finish een euro in de greppel liggen en die kon deze blijkbaar niet laten liggen of was het nou een afgebroken onderdeel van Kees zijn fiets. Tja, het lag blijkbaar voor het oprapen want er stapte daar nog meer op een vreemde wijze van hun fiets.  Opgemerkt kan worden dat ondanks de slechte start en een merkwaardige finish (Kees Molenkamp met afgebroken derailleur) er verder geen enkel probleem zich meer heeft voorgedaan.
 

Wetenswaardigheden.

Er zijn 35 Mol leden, waarvan 3 dames, aan de tocht begonnen.
34 leden hebben deze tocht ook daadwerkelijk afgemaakt.
Voorzover bekent waren er geen lekke banden tijdens de tocht.
Arie je bent te oud geworden om nog met zand te gaan spelen.
Wat kan het soms moeilijk zijn om met jou auto je voorganger te volgen.
Kees weet precies hoe de kantine in Ede er uitziet.
Kees een afgebroken pad kost een slordige € 500.—(fietsen bij de mol !!!!!!!………)

Met vriendelijke groet, 
TDGerrit..........