slideheader_Plieger.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgslideheader_Ames.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgIMG05065_nwSite.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslideheader_SaniDump.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgslideheader_ppw_2019.jpgIMG05049_nwSite.jpgIMG04969_nwSite.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgslideheader_Rogelli.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgslideheader_McDonalds.jpgslideheader_AALease.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_MagnaCura.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_Baleco.jpg
LogoDTCdeMol klein

Inleiding.
De Waardentocht is samen met Zwijndrecht - Zwijndrecht v.v. de enigste tochten welke D.T.C de Mol als een zogenoemde geleide fietstocht organiseert. Voor de organisatie komt wat meer kijken dan een standaard Molrit. Daar tegen vergt een Zwijndrecht – Zwijndrecht nog extra organiserend vermogen. Deze twee tochten moeten samen met de twee vrije toertochten zoals de Molentocht en de River Classic/Najaarsklassieker zorgdragen voor een stukje PR naar buiten toe.

De organisatie van de Waardentocht begint al eind september begin oktober bij het plannen van de tochten voor het volgende seizoen. Hierbij wordt dan de datum met de rustplaats besproken en vastgelegd. Vroeg in het voorjaar of beter gezegd einde winter periode begint het voorrijden en het maken van de route omschrijving. Tevens worden er afspraken gemaakt met de begeleidende disciplines zoals EHBO en motorclub. De Waardentocht zit vrij vroeg in het voorjaar waardoor deze tocht kort is en met een gematigd tempo verreden wordt. Het maakt deze tocht uitermate geschikt voor de opbouw in het verdere seizoen. De tocht is daarbij wel zeer afhankelijk van het weer het wil nog wel eens nat en koud zijn in deze periode. 

Het Weer.
De verwachtingen van onze weer profeten waren op vrijdag avond zeerslecht voor de zaterdag. Er was op de vrijdag al aardig wat regen gevallen met een sterke Weste tot Zuidwesten wind. De komende nacht zou de wind en neerslag wat afnemen. Zaterdag in de ochtend zou de regen kans toenemen en later op de dag zou ook de wind weer gaan toenemen van 6 tot 8 Beaufort landinwaarts en tot 10 Bft langs de kust . Achteraf gezien klopte de voorspelling vrijgoed.

De Tocht.
Om 08.00 uur vertrok ik met fiets richting clubhuis met toch wel een angstig gevoel. De weersverwachtingen waren zeerslecht. Het was opdat moment droog maar er stond al een stevige bries ( 5 tot 6 Bft). Vrijdag avond had Anton Verjaal nog even gebeld om te vragen of de Waardentocht nog doorging gezien de weersverwachtingen. Ik antwoordde volmondig “ja natuurlijk”. Dat het niet zou gaan stormlopen was wel duidelijk. Maar ik vroeg mij wel even af of het een goed besluit was. Natuurlijk had ik er al over nagedacht hou ik het een en ander in goede banen zou gaan leiden en wat mijn alternatieve zouden zijn. Het was stil toen ik aangekomen was in het clubhuis om 08.15 uur. 1 motorrijder en wel bijna het voltallige bestuur dat was er. Als eerste druppelde er twee niet mol leden binnen met direct de vraag waar ze in konden schrijven. Tja, we hadden uit voorzorg/angst nog geen inschrijf tafel opgesteld. Direct daarna de vraag vandaag is er toch de Waardentocht. Ik stelde hen voor om eerst maar even een kopje koffie te nuttigen en het inschrijven maar even achterwegen te laten. Er druppelde nog een achttal mollers binnen en een tweede motorrijder en daar bleef het wel bij. Even met Jan Gelderblom als toerbaas en de aanwezige bestuursleden plan A gepresenteerd. Dit kwam op het volgende neer. De route inkorten met een 15 tot 20 Km. De Moerdijkbrug en Haringvlietsluizen laten voor wat zij zijn, want hier zou de wind ons de meeste parten gaan spelen. De motorrijders bedanken voor komst. Met volgwagen en de opdat moment aanwezige 15 sportievelingen de Waardentocht gaan rijden. Een tweede optie was plan B. maar daar wilde ik niets van weten dus gewoon niet gepresenteerd. 

De tocht gaat officieel via Kop van ’t Land, Moerdijkbrug naar Willemstad. Vandaag ging hij via Zuidendijk, Schenkeldijk, Wielsdrechtse zeedijk en Rijksstraatweg naar de Kiltunnel. Vanaf de Kiltunnel via de Strijensedijk, Mookhoek naar Strijen vandaar richting Numansdorp. Het hoef geen betoog dat dit een zeer pittig stukje van de route was geweest. Maar door afwisselend kopwerk en waarvan ieder zijn deel nam ging dit best wel voortvarend. Voor Numansdorp rechtsaf naar Klaaswaal voor de koffie pauze. Dit is een Cowboy/Western uitziende accommodatie met een gezellige dame in de saloon. Mede doordat wij daar nu al enkele jaren achter elkaar komen had zij de bediening perfect geregeld. Het eerste kopje koffie stond al te dampen bij binnenkomst en appeltaart plus het eventuele tweede bakje was snel uitgeserveerd. Trouwens het eerste kopje koffie was voor rekening van de Club. Na de rust werd de normale uitgezette route gevolgd. Trouwens net voor de rust begon het te regen en na de rust hield dat snel op. De tocht gaat dan via Westmaas en Mijnsheerenland naar de Heinenoord tunnel. Vervolgens via een stukje grienden naar Heerjansdam en langs het Waaltje naar H.I. Ambacht. Dan volgt de beklimming van de Brug de Noord. Een 15 tal kilometers door de Alblaserwaard via Albasserdam, Oud Alblas langs het riviertje de Alblas naar Bleskensgraaf. Dit stuk werd allemaal in no time afgelegd door de sterke wind in de poeperd. Het stukje van Bleskensgraaf naar het clubhuis zorgde ervoor dat er een mooi en lekker toetje aan de tocht zat. We krijgen dan namelijk weer een stevige wind tegen. Uiteindelijk stond er 80km op de teller en waren we 50 minuten eerder binnen dan normaal gepland voor deze tocht. Door het slechte weer type was deze tocht bepaalt geen genot om te rijden maar je wordt er wel sterk van. Tevens was er dit jaar een negatief record aantal deelnemers van 15 stuks waarvan 2 outsiders. 

 
Wetenswaardigheden.

Aantal lekkenbanden 1. 
De saloondame ook dit jaar weer speurde naar sexy mannen in korte broeken maar snel uitgekeken was.
De koffie op rekening van de club smaakte extra lekker.
Dat onze kleine aërodynamisch Italiaan wel heel erg wind gevoelig is.
Vader en zoon veel moeite hadden om in het clubhuis een simpel binnenbandje te wisselen.
Het voorrijden op de woensdag, voorafgaande, telde meer deelnemers en gebeurde bij stralend mooi weer.

Met vriendelijke groet, 
TDGerrit..........