slideheader_SaniDump.jpgslideheader_Ames.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_ppw_2019.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgBaleco2014_crop.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_Baleco.jpgslideheader_McDonalds.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgIMG05065_nwSite.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_Rogelli.jpgslideheader_AALease.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgslideheader_MagnaCura.jpgIMG04969_nwSite.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgIMG05049_nwSite.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpg
LogoDTCdeMol klein

Deze molrit, welke min of meer een vervolg was op Zwijndrecht – Zwijndrecht versus actie Spieren voor Spieren ging naar het “Land van Ooit”  in Drunen. De hele dag stond daar in het teken van de actie spieren voor spieren. Het totale programma is mij in details niet bekent wel weet ik dat de kinderen met spierziekte vanaf 10.00 uur tot 16.00 uur verwent zouden worden.

Voor de Mol hield het in dat wij op zondag 9-Okt. zouden gaan rijden i.p.v. zaterdag  8-Okt. Tevens zou er route van 100km naar Drunen gemaakt en voorgereden moeten worden. Dit laatste was niet het moeilijkste. Jan Korteland  had nog een route van 120km naar Drunen liggen en na een kleine aanpassing zou deze goed bruikbaar zijn. Het volgende was om de voorrijders welke op 8-Okt de Molrit zouden uitzetten en voorrijden bereid zouden zijn om dit te verplaatsen naar 9-Okt en de voorgestelde route te gaan gebruiken. Tevens zouden chauffeur en bijrijder hetzelfde lot moeten ondergaan. Van de voorrijders was het voor Jaap Booster geen probleem zijn maatje kon echter aan dit verzoek niet voldoen. Jan Korteland wilde het ook wel doen maar een operatie, 1½ week voor de datum, aan zijn hand was dit geen goede optie zodat ik het maar (met plezier)op mij genomen heb. De chauffeur en bijrijder konden niet op de zondag dus daar moest ook even een oplossing voor gevonden worden. Jan Korteland bracht hier uitkomst. Hij zou als bijrijder wel meekunnen en zijn zoon Matthijs zou de volgwagen wel besturen. Het laatste maar niet het minste hoe vertellen we het onze leden dat zij een dag later bij het clubhuis moesten zijn. Met de moderne tijd van e-mail was er één, mond tot mond was twee en het clubblad zou de rest moeten doen. Jan Stam van de redactie bellen en hem van voldoende informatie voorzien en vragen of het mogelijk is om het clubblad rond 4, 5 uiterlijk 6 okt. bij de leden in de bus te laten vallen. Dit is achteraf niet helemaal gelukt want de meeste onderons kregen het zaterdag 8-okt in de bus. Maar zover mij bekent was iedereen op de hoogte en heeft er niemand zaterdag bij het clubhuis gestaan. Maar goed dit was allemaal even wat eraan vooraf ging nu iets over de tocht zelf. Voordat we met de rit begonnen de aanwezige leden eerst maar even toegesproken en hun over het volgende geïnformeerd:

A. We zouden iets later gaan beginnen aan de tocht omdat wij pas om 11.15 uur verwacht zouden worden in Drunen en gezien de afstand van 53Km en gemiddeld 26km/uur rijdend zou dus 09.10 uur een mooie tijd zijn. Dankzij en met behulp Gerda’s lekke band bij de start lukte dit perfect.

B. Toen de rit werd voorgereden met mooi zon overgoten stralend weer bleek dat er tussen Uppel en Genderen veel drogeklei op het wegdek aanwezig te zijn. Dit werd veroorzaakt omdat de lokale boeren aardappelen en bieten aan het uitrijden waren. Nu het vandaag miezerig en nat was kon het niet anders zijn dat het in blubber was veranderd. De leden maar op voorhand gewaarschuwd dat zij de hoge drukreiniger bij thuiskomst ongetwijfeld nodig zouden hebben.

In feite had deze tocht alle elementen in zich om een gedenkwaardige dag te gaan worden!  Nauw dat is hij zeker geworden. De eerste lekkenband bij de start van Gerda gevolgd door een gebroken ketting van Harry bij Hardinxveld. Net na de Merwede brug bij Gorinchem een lekkenband en daarbij konden Harry en bijrijders pas weer aansluiten bij de groep. Vanaf Uppel, zoals verwacht, tot aan Genderen leek het meer op een veldtour tocht. Rijders en fiets zagen er in de kortste tijden niet uit. Na de brug bij Heusden ging het allemaal weer wat beter. Aangekomen bij de rust in het Land van Ooit liep het wat stroever dan verwacht. Dit werd mede veroorzaakt door het uitlopen van de openingsceremonie in een speciaal opgezette opdat moment overvolle partytent. Hier konden wij met onze 36 mollers niet meer bij. Wij werden op een ander plaats neergezet vanwaar wij onze koffie zouden gaan krijgen. Door deze nood oplossing duurde het wat langer voordat wij de koffie kregen. Maar ondertussen werden wij leuk bezig gehouden door een toneel uitvoering welke voor de kinderen bezig was. Na de koffie zijn wij vervolgens met zijn alle nog even in de party tent geweest voor het maken van een paar mooie groepsfoto’s. Één uur later na aankomst zijn we aan de terug reis naar Dordrecht begonnen. Dit begon al direct weer met een lekkenband. Net na de brug bij Heusden sloten zij weer bij het peloton aan. Wat er daarna alleen al gebeurde zou je een boek kunnen schrijven. We doken de blubberwegen weer in en de tweede veldtour tocht volgde. In heb diverse mensen zien stoppen, zo ook mijn maatje voor deze dag Jaap Booster, om de blubber uit de wielen en remblokken te halen. Het regende lekkenbanden en bij Rijswijk aangekomen zweefden er meer mensen achter het peloton dan dat er in zaten cq achter mij reden. Contact gemaakt via de GSM met Jan Korteland en gezegd dat ik bij Sleeuwijk zou wachten met het resterende peloton tot dat hij er ook was. Na een minuutje of drie arriveerde de volgwagen met de rest van het peloton. Vanaf dit punt ging het weer redelijk voortvarend want de wegen waren hier weer goed bereidbaar, geen blubber meer en een droogwegdek want het zonnetje liet zich dunnetjes zien. Dat er tijdens deze veldtocht niemand op zijn kokosnoot is gegaan is het positieve bericht. Ik zelf b.v. voelde tot driekeer toe mijn achterwiel in een bocht wegschieten. Een lekbandje nog op de dijk naar Woudrichem was volgens mij de laatste. Na passage Merwede brug heb ik en Jaap het tempo wat opgevoerd naar 29 tot 30 km/uur en zijn zonder verdere gebeurtenissen om 14.15 uur bij het clubhuis aangekomen. Hier gaat het verhaal nog even door want Ad Schleicher had nog een lekbandje te wisselen maar deze liep fluitend leeg tijdens het oppompen. Het was ondertussen zijn laatste reservebandje. Jan Korteland heeft Ad vervolgens maar netjes thuis gebracht. Tijdens het naar huis brengen van Ad ging de GSM van de volgwagen ene Anne Marie hing aan de lijn. Zij kon niet meer verder naar huis want haar buitenband was stuk. Jan heeft vervolgens ook dit probleem opgelost en ook Anne Marie opgehaald en thuis gebracht. Het was voor Jan ondertussen 16.30 uur geworden toen hij thuis kwam. Tot slot wil ik langs deze weg alle 36 molleden (een 10 tal meer dan normaal de afgelopen weken) en 1 zoon bedanken voor hun deelname zonder maar een keer te mopperen over wat dan ook. Super!!!!! mannen en vrouwen wij zijn best trots op jullie.

Gerrit-J v/d Bogerd