DeMol_JanJongman_01.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_Baleco.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_ppw_2019.jpgslideheader_AALease.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_McDonalds.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgslideheader_MagnaCura.jpgslideheader_SaniDump.jpgslideheader_Rogelli.jpgIMG05049_nwSite.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgIMG05065_nwSite.jpg
LogoDTCdeMol klein

Het was voor de RFT dit jaar het examen jaar. Tevens was het een test hoe het zou uitpakken met de z.g. dubbel programma, zaterdag een buitenrit in Huizen en zondag de RFT vanuit ons eigen clubhuis. De rit van zaterdag in Huizen is door mij niet bezocht. Veel kan ik hierdoor er niet overschrijven maar wie weet komt er een kopie van een van de deelnemers.

Het volgende is wel tot mij gekomen. Het weer was prima en er waren 14 mollers die als groep, gevolgd door de volgauto, samen hebben gereden. Er waren 2 mollers (de Hogeboompies) welke te samen de drie lussen hebben gereden. De ster van Huizen zegt in feite al iets van wat je te wachten staat. Drie lussen variërend van 40km tot 70km bepalen de route. Totaal kan je op een 160km uitkomen. Je rust/stempelt telkenmale op de startplaats. De omgeving c.q de route was na ik heb vernomen zeermooi. Er zijn een paar leden geweest welke de dubbel hebben gepakt en zondag bij de RFT aan de start stonden waaronder Adri Bras, Bert de Kluyver en de dames Verjaal. De laatste twee doen zodoende een goede gooi naar de Supermoller titel 2005. Het examen voor de RFT is niet zo best gemaakt. Uiteraard een toelichting want dat verdiend een ieder dus ook deze tocht. Het aantal deelnemers was totaal 44. Waarvan een 36 Mollers welke als groep zijn vertrokken en een achttal buitenstaanders die individueel gereden hebben en dan hebben we het hoofdzakelijk over de 30km en 60km afstanden. Hieruit zijn twee dingen op te maken. Één de gemiddelde moller rijdt het liefst een thuiswedstrijd. Twee een dubbel brengt totaal 52 mollers op de fiets en dat is gemiddeld genomen een tiental meer. De RFT moet meer zijn dan een clubrit je wilt gewoon een redelijk aantal buitenstaanders en dan denk ik dat een stuk of 50 leuk is. Je wilt namelijk het tourfietsen is zijn algemeenheid promoten en je eigenclub specifiek meer bekendheid geven zodat dit dan mogelijk weer nieuwe leden opbrengt. Tja, dan komen we op de route van de 130km uitvoering welke door mij, met in het kielzog een 34 leden, is verreden. Er waren weer nieuwe en goeie afspraken gemaakt m.b.t het uitpijlen. We waren terug op de witte kleur(geel was toch mindergoed te zien) en een standaardpijl van een behoorlijk formaat. Allemaal niks mis mee want iedere vereniging kreeg een stempel in dezelfde maat en uitvoering mee tijdens de laatste RFT vergadering. Tevens zou elke vereniging verantwoordelijk zijn voor een van te voren afgesproken gedeelte van de route. Het ging tot Wateringen op twee hele kleine dingen na perfect er waren tot dan zelfs geen lekkenbanden. Vanuit Wateringen tot voorbij Delft zelf goed en ik begon al trots te worden maar ter hoogte van Pijnacker is er iets misgegaan. Mogelijk hebben zich daar twee routes van de RFT (noord route en de zuid route) elkaar gekruist. Voor alle duidelijkheid wij organiseren deze dag met nog 11 andere verenigingen in Zuid-Holland welke allemaal routes naar elkaar uitzetten. Ik heb waarschijnlijk ergens een witte RFT pijl langs de zijkant van de weg zien staan die ik niet had moeten zien. We zijn met alle naar ik aanneem linksaf gegaan terwijl rechtdoor goed had geweest. Vanaf hier ging het bergafwaarts de eerste lekkenband kondigde zich aan. Toen ik het plaatsnaambord Zoetermeer zag heb ik de man in de hemel even gesproken. Eerst de leden maar uitgelegd dat we verdwaald zijn en dat viel best tegen want we reden toch volgens de pijlen en die stonden nog overal goed zichtbaar langs de weg. Mede denk ik omdat ik bestuurslid ben en in RFT commissie zit was dat snel geregeld. Eerst zover terug gefietst dat we van die mooie ANWB borden tegen kwamen en dan maar je topografische kennis ophalen en kiezen voor de richting Gouda met in je achterhoofd dat je hopelijk borden met de richting Bergschenhoek en/of Rotterdam gaat ontmoeten. Dat laatste gebeurde nog redelijk snel. Maar voordat we in Rotterdam waren was er nog een lekrijder(ster). Vlak voor Rotterdam (voor de kenners onder jullie Hilgersberg) pikte we de originele route weer op. Na de Bosdreef met zijn stoplichten was het over de Brienenoordbrug richting Bolnes, Ridderkerk, H.I Ambacht en de brug de Noord naar het Clubhuis. Na 147km en rond de klok van drie uur waren we gereed met deze RFT tocht. Wat mij toch opviel was dit: dat ondanks de irritaties welke langzaam waren ontstaan doordat het maar later en later werd iedereen wachten op een lekrijder op de dijk bij Ridderkerk een 10km 12km voor de finish.

Gerrit-J v/d Bogerd