Slider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgIMG05049_nwSite.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_MagnaCura.jpgslideheader_SaniDump.jpgslideheader_ppw_2019.jpgslideheader_AALease.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgIMG05065_nwSite.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_Rogelli.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_Ames.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_Baleco.jpgIMG04969_nwSite.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_McDonalds.jpgDeMol_JanJongman_01.jpg
LogoDTCdeMol klein

Zwijndrecht (spieren) N – Zwijndrecht (voor spieren) B.

Hulde, lof en dank. Om precies 08.00 uur stonden opgesteld op de “oprijlaan” van voetbalvereniging Groote Lindt, Burgemeester Scholten van Zwijndrecht N, loco Burgemeester De Wulf van Zwijndrecht B, de heer Den Ouden voorzitter van de Stichting Internationale Contacten Zwijndrecht N, nog enkele andere bestuurders, televisiecamera ploeg, schrijvende en fotograferende pers, Rode Kruis, verbindingsdienst Rode Kruis, verzorgingskaravaan, motorpolitie en speciaal aangestelde en gemotoriseerde verkeersregelaars, een internationaal deelnemersveld en de “groene hesjes”.

De “groene hesjes” zijn beproefde molleden die zorgen dat het peloton, weer of geen weer, de juiste snelheid rijdt en dat de “lekke banden” en dit jaar zelfs wildplassers razendsnel worden teruggereden naar het alsmaar voortrijdende peloton. En dat hebben ze geweten. Zij hebben een fantastische prestatie geleverd. Klasse. Als u, als niet ingewijde, dit zou lezen is de vraag gerechtvaardigd, waar gaat het hier over? De profronde van Nederland soms  – Olympia’s Toer of zoiets? Niets van dat alles. Het gaat hier gewoon om een toertocht georganiseerd door De Mol uit Dordrecht.

Het startschot kon vallen. U leest het goed, kon vallen echter het viel niet. Na 27 jaar trouwe dienst weigerde ons startpistool elke dienst. Meneer Scholten, onze oprechte excuses hiervoor. Bij de volgende editie zullen wij dit rechtzetten. Oproep: wie van de leden heeft een goed werkend pistool met bijbehorende wapenvergunning? Uittesten 1 kwartier voor gebruik bij de 29e editie. Na dit hilarische begin wisten diegenen met enig bijgeloof het al. Dit wordt een zware dag. De weergoden straften onmiddellijk. Storm, rukwinden, regen, slagregens, hagel, alles werd uit de kast gehaald om ons feestje te verstoren. Overigens het deelnemersaantal is ieder jaar even onvoorspelbaar als het weer. Met trots kunnen we constateren dat dit jaar 140 deelnemers aan de meet stonden. Voor ons als organisatoren te weinig want ons streven ligt altijd op minimaal het dubbele.   

Tijdens de eerste etappe naar de Wouwse Plantage regende het tevens lekke banden. Hulde, lof en dank aan de mensen van de begeleidingskaravaan en groene hesjes. Iedereen werd binnen korte tijd teruggereden ten koste van enorme fysieke inspanningen.In de Wouwse Plantage werden wij verwelkomd door Burgemeester Scholten mede in aanwezigheid van zijn politiecommandant. Een heus warm welkom waarna de warme koffie uitstekend smaakte. Ondanks het slechte weer en de zware fysieke inspanning van de eerste etappe, kon er toch nog gelachen worden toen bleek dat aan het begin van de tweede etappe de bezemwagen zelf met pech moest achterblijven. Met de snelle hulp van de ANWB was ook dit pechgeval snel opgelost. De gemeentelijke bolide van de burgemeester werd opgesierd met een blauw zwaailicht waarna burgemeester en commandant plaatsnamen in de karavaan. Bij de grensovergang in Putte stonden 10 motoragenten plus een ambulance van het Belgische Rode Kruis klaar om ons peloton dwars door het centrum van Antwerpen te escorteren met behulp van veel aanzien, blauwe zwaailichten en sirenes. Wegen en Waaslandtunnel werden afgesloten en verkeer werd stilgelegd. Waar elders maak je dit mee? Je waant je profrenner als je kijkt naar al deze begeleiding.Antwerpen had nog iets speciaals in petto. Op de Ring naar het centrum werd het peloton werkelijk geteisterd door slagregens en windstoten. Het enige zicht dat je had was het achterwiel van je voorganger. Nooit geweten dat op een rechte weg fietsen in een hoek van 45 graden mogelijk was. Een ware helletocht. Gelukkig geen valpartijen of andere narigheid, zodat iedereen veilig en wel de grote rust in Zwijndrecht kon bereiken waar we zoals altijd een warm onthaal van het gemeentebestuur van Zwijndrecht kregen plus een cheque van EUR 250,-- voor ons goede doel. De etappes naar huis verliepen zonder problemen. Regen bleef uit, dus ook de vele lekke banden. De sterke wind bleef iedereen echter parten spelen. Een uur later dan op het tijdschema aangegeven, werden we onder luid applaus onthaald door het thuisfront.Op zo’n moment besef je pas hoe rijk je bent met een gezond lijf en leden en je een tocht als deze kunt volbrengen. Fantastisch als je kijkt naar de dagopbrengst Spieren voor Spieren. Een cheque van elfhonderd euro gaat overhandigd worden aan de stichting en dat was naast de sportieve prestatie de rode draad van deze editie. Hulde, dank en lof aan iedereen die aan deze tocht heeft meegedaan. Namen noemen doen we niet want dan vergeet je altijd iemand. Voorrijders, achterrijders, deelnemers, volgkaravaan, gemeentebesturen, politie, Rode Kruis, vereniging Groote Lindt, chauffeurs/bijrijders, motorverkeerregelaars. Een prestatie van formaat. Volgend jaar weer.

Tot slot nog het volgende. Het aantal dames in het peloton is fiks gestegen. Wij als organisatie zijn blij met deze ontwikkeling en zullen hier in de toekomst ook extra rekening mee houden. Een pechvogel moeten we noemen, Wout Borman. In de Waaslandtunnel brak zijn derailleur af en deze ging een innige relatie aan met zijn frame. Zover te beoordelen, staat er deze week in het huishoudboekje van Wout een nieuwe fiets, want zonder kan hij niet. Wout, we hopen dat je snel weer op je plekje in het peloton te vinden bent. 

Nogmaals aan iedereen, Hulde, dank en lof.

Gerard van Rheenen en Wim van de Merwe.