slideheader_AlbertSchweitzer.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgslideheader_ppw_2019.jpgslideheader_Baleco.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_Plieger.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgslideheader_Rogelli.jpgIMG04969_nwSite.jpgslideheader_MagnaCura.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_McDonalds.jpgIMG05049_nwSite.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgIMG05065_nwSite.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_Ames.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_SaniDump.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgBaleco2014_crop.jpgDeMol_JanJongman_01.jpg
LogoDTCdeMol klein

Verslag Cees Bakker (2e) deel 100 Cols Tocht, via Cycle Tours. (08-23 juli 2006)

De ultieme uitdaging... 4000 km over 106 cols en 67 côtes! 
De Honderd Cols Tocht is de zwaarste tocht ter wereld. Het vierduizend kilometer lange parcours slingert zich over alle grote cols van Frankrijk. De tocht wordt individueel gereden en deelnemers mogen er zo lang over doen als ze willen. In het vijfentwintig jarig bestaan van de tocht schreven zich meer dan duizend fietsers in, waarvan ruim tweehonderd de tocht ook volbrachten.

Alle deelnemers, waaronder Nederlanders, Belgen, Fransen, Zwitsers, Amerikanen en Canadezen, zijn het er over eens dat er geen zwaardere, maar ook geen mooiere tocht bestaat dan de Honderd Cols Tocht. De route wordt elke 2 jaar gecontroleerd, zo nodig aangepast en is enkele keren ingrijpend gewijzigd, waarbij alternatieven worden gezocht voor drukke wegen. De tocht is ruim 4000 km lang, met 106 cols en 67 côtes en een totale denivellatie (klim-hoogtemeters) van 58.000 mtr. Ter vergelijking, Luik-Bastenaken-Luik kent een denivellatie van 3.000 mtr en de Tour de France van circa 20.000 mtr. Dus drie maal de Tour de France, qua hoogte!! 

Sinds 2003 wordt deze tocht door Cycletours voor de 4e keer georganiseerd, telkens 1/3 van de totale tocht in 2 weken. Cycletours zorgt voor de reis, de overnachtingen - in tenten op campings - en de verzorging onderweg, zoals het eten en transport. Vorig jaar heb ik het 3e deel van de 1e cyclus gereden, met onder andere de Mont Ventoux en de alpenreuzen en nu heb ik de tocht vervolgd door de Jura (met o.a. de Grand Colombier), de Vogezen (met o.a. de Ballon d’Alsace en de Grand Ballon), Bourgongne/Beaujolais en het Centraal Massief (met o.a. de Puy Marie en de Croix de de l’Homme Mort). De groep bestond uit 10 fietsers, in leeftijd variërend van 28 t/m 66 jaar, 2 begeleid(st)ers en een transportbus. Wij waren met drie 55-plussers, Frans (58), Thijs (62) en ondergetekende (66). Verder twee twintigers, drie dertigers en twee veertigers. 

De dagelijkse routine was ‘s morgens circa zeven uur opstaan, wassen, aankleden, gezamenlijk de huishoudelijke taken vervullen, zoals tafels dekken voor ontbijt en alles klaarzetten. Dan gezamenlijk ontbijten, gevolgd door afruimen, afwassen, eettent, tafels en banken inladen in de auto. Daarna tent afbreken, tassen inpakken en alles in de auto inladen en tussen 9 uur en half tien klaar voor de start. ‘s Middags en ‘s avonds het omgekeerde ritueel. De begeleiders, de vrouwelijke kok, Annelies en de chauffeur/technische man, Harry, laden de auto uit, alle bagage op een hoop en zetten de eettent, tafels en banken weer klaar. Bij aankomst op de camping was de eerste taak je bagage uitzoeken en je tent opzetten. De mensen die als eersten aankomen helpen met voorbereiden van de maaltijd, groenten snijden, tafels dekken enz. Het streven was om uiterlijk 8 uur gezamenlijk te eten. Na het avondmaal gezamenlijk afruimen, afwassen e.d. Douchen deed je, afhankelijk van je aankomsttijd, voor of na het eten. Tussen elf en twaalf uur gingen we meestal slapen.

8/9 juli: 
Heenreis in bus. ‘s Middags 3 uur in Utrecht opgestapt, fiets in aanhanger en volgende morgen 7 uur - na een moeizame nacht met betrekking tot zittend proberen te slapen - in Sevrier (Lac d’Annecy, onder Annecy) op de camping, waar we verleden jaar gestopt zijn. Opgefrist, gegeten, omgekleed en om circa 09.30 uur gaan fietsen. Vandaag een korte rit van 95 km met 3 cols, waarvan een vrij zware en een hele zware (col de Grand Colombier), 3e volgens de zwaarte-index, na de Mont Ventoux en de col du Tourmalet, met een lengte van 18 km, 1765 hoogtemeters en een stijgingspercentage tot 15 %. Het weer was goed, de tocht verliep voorspoedig en circa 2000 hoogtemeters overwonnen.

10 juli: 
We hebben vandaag 170 km gefietst in een prachtige omgeving met prima fietsweer, met een temperatuur boven 30 º C. De hele dag op en neer, met 2 cols en 2 côtes, middelzwaar en weer circa 2000 hoogtemeters overwonnen.

11 juli: 
Deze dag 150 km gefietst in alweer een prachtige omgeving met prima fietsweer, ondanks de temperatuur van dik boven 30 º C. Ook vandaag weer de hele dag op en neer, met 1 col en 6 côtes, waarvan één middelzwaar en de rest vrij licht, met in totaal weer circa 2000 hoogtemeters. Op het eind van de dag pech, tegen vier uur op circa 15 km van de camping. Lekke band, ten gevolge van “slangenbeet” door steen. Nieuwe binnenband ingelegd, maar tijdens oppompen breekt het ventiel, ondanks tegendruk. Toch maar plakken, slecht plakkertje (geen race) wil, mede door de hitte, niet goed plakken. Na 1 km weer lek ten gevolge van losgelaten plakker. Collega fietser komt langs en leent mij een nieuw bandje, maar helaas met een te kort ventiel! Lukt niet, dus toch maar weer plakken, nu met raceplakkertje. Na 6 km weer lek, afloper, kennelijk toch nog een gaatje. Van een andere collega nieuwe band met lang ventiel en met een vertraging van dik een uur pas tegen 6 uur op de camping, shit!. Voor alle zekerheid een nieuwe binnenband en een nieuwe buitenband gemonteerd.

12 juli:
Vandaag de “Koninginnenrit” met 3 zware cols en een middelzware col, bij prima fietsweer. Eerst de Col du Ballon d’Alsace, gevolgd door de Col du Grand Ballon en de Collet du Linge en tenslotte de matig zware Col du Calvaire. Vandaag was een pittige dag, 150 km gefietst, met in totaal 10 cols, géén côtes en circa 3500 hoogtemeters. Het weer was weer goed, circa 30 º C en 2 onweersbuien net ontweken (wel natte wegen en een paar druppels). Al met al een fijne fietsdag in een prachtige omgeving.

13 juli: 
Rustdag in Ste. Marie aux mines. Eerst 4 setjes fietskleding gewassen en te drogen op gehangen. Plaats bekeken, een bezoek gebracht aan een oude zilvermijn (interessant), in een eetcafé wat gegeten en gedronken en ’s middags naar de etappe van de Tour de France gekeken. Verder alles rustig aan met weer een onweersbui. ’s Avonds weer met z’n allen gegeten, zoals alle dagen.

14 juli:
Vandaag weer een heerlijke fietsdag door prachtige natuur. De hele dag op en neer met mooie vergezichten en allerlei dorpjes en stadjes in de dalen. Ook de meest noordelijke plaats van de 100 Cols Tocht gepasseerd. Saverne is het officiële start- en eindpunt. Van hier, na Jura en Vogezen, richting ZW, Bourgongne/Beaujolais en het Centraal Massief. Na circa 30 km van Saverne de camping voor de komende nacht opgezocht. In totaal deze dag 10 beklimmingen, 5 cols en 5 côtes, waarvan 4 middelzwaar (onder andere 5 km 8 % en 7 km 7 %) en de rest licht. Het aantal hoogtemeters blijft beperkt tot circa 1700 mtr.

15 juli:
Een nieuwe dag en het wordt misschien eentonig, maar weer een mooie tocht door een prachtige en afwisselende omgeving met bijvoorbeeld veel leuke smalle bosweggetjes (routes forestiere). Totaal 167 km gefietst door veel rustieke dorpjes en weer steeds op en neer met 9 beklimmingen, 4 cols en 5 côtes, waarvan één middelzwaar en de rest licht. Het was vandaag wel erg warm, tussen 30 en 35 º C. Het aantal hoogtemeters blijft ook vandaag beperkt tot naar schatting circa 2000 mtr. Het was de 6e etappe van deze reis en dus zijn we halverwege. 

16 juli: 
Mooie tocht door een golvend landschap met veel graan, afgewisseld met grasland en bossen, in het stroomgebied van de Saône (Haute- Saône). Geen zware etappe. 150 km, met 4 côtes en geen cols, maar wel erg warm, tot circa 35 º C. Naar schatting maximaal circa 1000 hoogtemeters.

17 juli:
Vandaag vergelijkbaar met gisteren, maar nu in de omgeving van met name Baune, ook uitgestrekte wijngaarden. In het hart van de mooie oude binnenstad van Baune met z’n allen (min één, Thijs is een beetje een buitenbeentje) op een terrasje wat gegeten en gedronken. Deze dag 150 km gefietst, met 2 cols, 1 côte en naar schatting weer maximaal circa 1000 hoogtemeters. Wel een keer finaal fout gereden ten gevolge van een verkeerde / onduidelijke routebeschrijving. Een extra uur kwijt en 12 km omgereden. 

18 juli:
2e rustdag, nu ook voor de begeleiders, dus geen avondmaaltijd op de camping. Eerst weer 4 setjes fietskleding gewassen en te drogen gehangen. Daarna met 5 man een mooi kasteel in het dorp (Cormatin) met prachtige tuinen bezocht, gedurende circa 2 uur. Daarna met z’n vijven gaan lunchen en de touretappe op de camping op TV gezien. ’s Avonds weer met z’n allen (min één) in het dorp op een terras gegeten. 

19 juli:
Vandaag circa 140 km gefietst, steeds klimmen en dalen, totaal 12 beklimmingen, 8 cols en 4 côtes, met in totaal circa 1400 hoogtemeters. In verband met de warmte (hittegolf en boven 35 º C) en op verzoek van het thuisfront, na afgelasting Nijmeegse 4-daagse, een beetje rustig aan gedaan. Een lange rustpauze van 1 ½ uur, in verband met de touretappe. Voor de verandering weer een mooie tocht door prachtig landschap. Wel pech, namelijk een spaak uit de flens van mijn voorwiel gebroken. Wiel eerst een beetje gericht en bij de pauze een wiel uit de begeleidersauto gestoken. Banden en velglint overgezet en rijden maar.

20 juli:
Deze dag een vrij korte etappe van bijna 120 km, met 3 beklimmingen, waarvan één zwaar (Col de Croix de de l’Homme Mort) en 2 matig. Een zeldzaam mooie tocht. Eerst na een afdaling van de camping circa 25 km redelijk vlak door de Loire-vallei en verder door bosrijke omgeving over leuke landweggetjes, met vrij lange klimmen en afdalingen, met 2 cols, 1 côte en naar schatting weer maximaal circa 1000 mtr. Het was wel weer warm, boven 30 º C. 

21 juli:
Pittige etappe door alweer een heel mooi landschap, wat meer geaccidenteerd als de voorgaande dagen. Dit is puur genieten. Deze dag 145 km gefietst met 9 beklimmingen, 7 côtes, waarvan 3 middelzwaar en 2 cols, waarvan één zwaar (Col du Pas de Peyrol / Puy Marie), 13 km klimmen met zo’n 660 meter hoogteverschil, waarvan de laatste 3 km meer dan 10 %! De afdaling van 14 km naar de camping was geweldig, met schitterende vergezichten. In totaal deze dag circa 2400 hoogtemeters. 

22 juli:
Na een hele nacht met onweer en regen werd het om 07.00 uur droog en verder een prima dag voor de12e en laatste etappe van circa 160 km, met weer de hele dag op en af. Totaal 8 beklimmingen, 1 col en 7 côtes, waarvan één middelzwaar en naar schatting weer circa 1000 hoogtemeters. Het was wel weer vrij warm, circa 30 º C. Om 17.30 uur op de camping 2 witbiertjes gedronken en daarna douchen, eten, natte tent uitgelegd, fiets in orde gemaakt voor de thuisreis en wiel gewisseld en om 20.00 uur naar de opstapplaats voor de bus. Voor twee deelnemers was dit de laatste reis van de drie en zij hebben dus de totale “100 Cols Tocht” volbracht. Zij ontvingen als herinnering een oorkonde en werden door iedereen van harte gefeliciteerd. Tegen half negen kwam de slaapbus met aanhanger. Dus fietsen en bagage inladen in een afgeladen bus (twee begeleiders konden niet meer mee) en wegwezen, om circa 10 uur. De stoel in slaapstand (iets achterover) en pitten maar (althans proberen). 

23 juli:
Na een voorspoedige reis om half zeven klaar wakker, na een “hummelige” nacht. Ik kon mijn benen niet kwijt en m’n buurman snurkte soms. Bij een wegrestaurant wat ontbeten, terwijl de bus werd afgetankt. Om ongeveer 10 uur waren we in Breda en om half een in Utrecht, mijn bestemming. Overhevelen van bagage en fiets naar mijn auto (5 straten verder) en om twee uur was ik weer thuis bij mijn lief.

In totaal deze reis 1654 km van de officiële route afgelegd. In totaal ruim 1750 km, inclusief circa 100 km voor heen- en terugreizen naar diverse campings. Hierbij 37 cols en 45 côtes bedwongen, met in totaal ongeveer 22.000 hoogtemeters.

Cees Bakker.