slideheader_MagnaCura.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_McDonalds.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgslideheader_Baleco.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgIMG05049_nwSite.jpgslideheader_Rogelli.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgslideheader_Ames.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgIMG05065_nwSite.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_AALease.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_SaniDump.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslideheader_ppw_2019.jpgIMG04969_nwSite.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpg
LogoDTCdeMol klein

Het was me het ritje wel. Vandaag was er geen regen voorspeld (de eerste uren), dus zat ik niet in mijn allenige eentje aan de koffie bij ReaPlus. Een mannetje of twintig (of dertig zou ook zo maar kunnen) troostten mij met mijn aanwezigheid vorige week. En allemaal met dezelfde woorden: tja het regende. Alsof ik dat niet wist.

Als gevolg van vakantieperikelen van onze akela, werd in overleg(?) medegedeeld dat de rit vandaag naar het meest bekende vliegveld in onze omgeving, Seppe, zou voeren. Want de wind zou uit het westen waaien. Volgens plan dan. Was er dan wel wind? Als je voorop reed, dan wel natuurlijk. In de groep is het wat minder winderig, overigens is dat dan wel weer afhankelijk wie er voor je rijdt. De Moerdijk passerend, of overgaan, zoals sommigen ook wel denken. Een aantal redelijk bekende Brabantse wegen overfietsend, kwamen we alras tot de ontdekking dat sommige medeweggebruikers toch iets andere inzichten in de bestaande voorrangsregels hebben en dat sommige Mollers (en dat is dan wel weer logisch met zo'n clubnaam) een iets ander beeld hebben van een verkeerslicht dat de bovenste lamp rood doet kleuren. Je zou zo maar kunnen verwachten dat dan de andere weggebruiker gelijker tijd een verkeerslicht ontmoet, dat de onderste lamp groen doet kleuren. En dat betekent in dat geval dat de andere weggebruiker, geheel volgens de geldende regels in Brabant en omstreken, zich genoodzaakt voelt zich met grote spoed langs dat verkeerslicht te haasten, tenzij een Moller zijn pad kruist, die dan hoopt dat die andere verkeersdeelnemer enige coulance vertoont en met een wijds armgebaar en een vriendelijke glimlach van achter zijn dan nog niet roodgekleurde voorruit en waarschijnlijk toch geheel tegen zijn zin de Mollers hun pad te laten vervolgen. Dit geschreven en gedacht hebbend stond ineens de koffie klaar bij het knusse restaurant naast de startbaan van genoemd vliegveld. Buiten droog, de ruggen nat en nu even niet.
Klaar voor vertrek, nadat de onvolprezen bediensters waren bedankt voor hun verleende gastvrijheid, werd -door wie dan ook- besloten om via Rucphen (speciaal voor de Moller die effe naast me fietste en niet precies wist waar we waren en hoe je het schrijft) huiswaarts te fietsen. De wind was wat gedraaid, dus de gehoopte rugwind bleef na tien minuten achterwege. Wel werd het peloton getrakteerd op een andere verrassing. Regen. Terwijl dat pas na tweeën was besteld. Jacks aan, jammer eigenlijk dat het meerendeel de MolRegenJacks heeft ingeleverd, want het was een kakofonie aan lelijke kleuren, wat waarschijnlijk de reden was voor het naderende onheil. Regen, dus lekke banden. Drie of vier (ik kan maar tot drie tellen...) binnen een kilometer. Het tempo lag er volledig uit. Maar Samen Uit Samen Thuis geldt ook voor de Woensdaggroep, dus werden tijdens de oponthouden de stralen van het dan weer doorbrekende zonnetje opgezocht om de stramme botten niet geheel te laten verstijven (dat kan natuurlijk niet, maar ik vind dit wel een leuke zin). Een andere Moller had in zijn theoretische wijsheid besloten om zijn oude grote blad maar weer eens op zijn fiets te monteren, wel nieuwe banden (dat dan weer wel), met als gevolg, of door een verkeerd schakelmoment, dat zijn ketting in de ruststand ging liggen. Goed advies trouwens, om dan niet meer te trappen, het leed (fiets, ketting, vast, kapot) zou dan vast groter zijn geweest. Nu was het even stoppen en de ketting weer in de werkstand leggen. Of het door de altoos maar aanwakkerende waai kwam, het vele oponthoud, de regen of gewoon omdat het even niet ging, het tempoverschil tussen de koprijders en de achterrijders werd dermate groot dat het tot een schifting in het peloton kwam. Het is een wetmatigheid dat indien er op kop eeen bepaalde snelheid wordt gereden de snelheid achter in de groep maar zo twee of drie (ik kan maar tot troi tellen...) kms sneller moet zijn om de groep bij te houden. Vraag me niet naar de oorzaak daarvan, maar geloof me maar, het is echt zo.
Het gaat goed als iedereen in goede doen is, maar dat was vandaag dus niet het geval. Soms is het Xander, soms een Ander en de volgende keer ben jij het, die het niet bij kan houden. Al met al zijn we met zijn allen heelhuids teruggekomen en hopelijk ook wat wijzer. Van bovenstaande, maar ook van de nieuwe moppen die ik vandaag weer heb mogen aanhoren. Kijk, en dan is er ook wel weer lol bij de Mol.
Douwe