IMG05065_nwSite.jpgslideheader_ppw_2019.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_McDonalds.jpgslideheader_Baleco.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_SaniDump.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_MedPlus.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_MagnaCura.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgBaleco2014_crop.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslideheader_Rogelli.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgIMG05049_nwSite.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgslideheader_Ames.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgIMG04969_nwSite.jpg
LogoDTCdeMol klein

Van de week had ik de Dinsdagavondtraining al aan mij voorbij moeten laten gaan, omdat ik te laat thuis was van mijn werk en de woensdagbaantraining vanwege het voetballen. Donderdagavond ben ik direct uit mijn werk op de fiets gestapt om een paar kilometers te maken en energie(of was het agressie) kwijt te raken. Heerlijk moe toen ik thuis kwam en ik had het idee dat mijn dijen een paar centimeters waren toegenomen. Het nadeel was wel dat ik 's-zaterdags nog last had van mijn benen.
De weersvoorspelling in de krant was dat er 50% kans op regen bestond en dat de wolken en buien in de loop van de dag zouden wegtrekken. En verder was een minpunt de wind. Een zuidwester van 4 tot 6 Bft.

Een lekker idee als je weet dat de tocht in zuidelijke richting gaat. De mannen van de Sliedrechtgroep zouden ons leiden tijdens deze tocht. Jannes nam kort het woord om ons te instrueren. De groep die op weg ging was, mijn schatting, ongeveer 40 /45 man groot. Als verkeersregelaars waren Chris O. en Theo R. paraat. Als piloten in de volgauto waren Hugo Breems en Erwin de Groot van de partij.
Vanaf het begin trokken de mannen van de Sliedrechtgroep direct van leer en gaven hun visitekaartje alvast af.  Alleen Jannes was direct nadat wij het Wantij waren overgestoken al het lijdend voorwerp. Hij had de primeur een lekke band. Wij reden gewoon door, want zo'n vuiltje is natuurlijk zo gepiept, ware het niet dat Jannes, nadat hij de band had vervangen na 200 meter opnieuw lek stond en daarna nog eens. Zulke dingen gebeuren natuurlijk altijd als er geen volgauto in de beurt is. Bij de afslag Zuidendijk/Meeuwenseweg stonden wij te wachten op de pechvogel en zijn begeleiders. De 'TamTam' had zijn werk gedaan. Op een gegeven moment kwam vanaf de Zeedijk de volgauto aan en die is terug gereden om Jannes van een ander wiel te voorzien. Na een stief halfuurtje konden wij weer verder en aan de voortvarende manier waarop onze voorrijders het hef in handen namen konden wij opmaken dat zij de verloren tijd goed wenste te maken. Daarna heb ik niets meer gemerkt van lekke banden of anderszins, maar volgens mij was Jannes in het eerste deel van de tocht de enige. Wij reden na de Moerdijk evenwijdig aan de A16 tot wij even na Zevenbergschenhoek de A16 overstaken om aan de andere zijde van de A16 onze weg te vervolgen om ter hoogte van Terheijden weer de rijksweg over te steken richting café-restaurant Elsakkers. Regelmatig moesten wij even aanzetten om de rijen gesloten te houden. Hij ging verder richting Prinsenbeek. Hierna volgde het Liesbos, Mastbos, Ulvenhoutse bos, Sint Anna bos, Het Nieuw Bos en het Chaamse bos. Heerlijk fietsen over geasfalteerde wegen in een gezond geurend nat bos. Na deze schitterende entourage achter ons te hebben gelaten was het nog maar een klein stukje naar onze rustplaats om te verpozen. Tijdens de pauze vertelde Dirk Immerzeel over zijn belevenissen en indrukken tijdens de Alp d'Huzes.
Na de pauze zouden zwager Bart en ik met de Snelle Groep meerijden. Dit keer bestond deze groep uit negen personen, Chris, Jonneke, Eric, Corné, Luca, Harry, Ronald, Zwager Bart en ik. Anderen lieten zich niet verleiden, misschien had dit te maken met de wind. Wij namen afscheid van de Toer Groep en reden weg. Al vrij snel lag het tempo waarin werd gereden heel hoog, gelukkig werd er na enige tijd een beetje gas terug genomen. Het ging langs vliegbasis Gilze-Rijen, Boswachterij Dorst, Teteringse Heide en Vrachelse Heide om bij de Put van Caron bij Den Hout uit te komen. In een verschrikkelijk hoog tempo werd er gereden, alleen op het fietspad door Boswachterij Dorst laag het tempo iets lager. Na Den Hout koersten wij naar Drimmelen. Tot zover ging het allemaal goed, maar na Drimmelen begon de bekende pijp voor mij leeg te raken. Na Drimmelen voerden de beulen het tempo weer op. Vlak voor Lage Zwaluwe wilde ik er de brui aan geven, maar gelukkig werd er gas terug genomen. Na Lage Zwaluwe ging wederom het tempo omhoog en dreigde ik weer achter te blijven, maar wederom werd er door de groep gas terug genomen. Eenmaal bij de Moerdijkbrug aangeland en de brug op ging de groep er weer vandoor. Ik er achteraan, maar met een snelheid van tussen de 40 en 42 km kon de groep niet bijhouden, na de brug in de bocht van het fietspad kon ik weer aansluiten, omdat de groep weer gas had teruggenomen. Op de Rijksstraatweg werd er voor de laatste keer vol gas gegeven tot de Tweede Tol, maar nogmaals moest ik de groep laten gaan. Bij de Tweede Tol nam Corné afscheid en werd er verder in een wat rustiger tempo gereden. Bij de afslag naar Wieldrecht namen Jonneke en Eric afscheid en bij de Schenkeldijk Chris. Met z'n zessen zijn we naar de brug over het Wantij gefietst waar de groep zich verder opsplitste.
Conclusie: Zowel voor als na de pauze heerlijk gefietst door een bosrijke omgeving. Onderweg geen regen gehad wel veel wind. Veel te warm gekleed en na de pauze gemerkt dat als de benen niet fris zijn je tekort komt wanneer het er echt op aan komt, maar met dank aan de groep gelukkig niet hoeven af te haken.

 Ad Doedijns