IMG05065_nwSite.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgslideheader_Rogelli.jpgslideheader_MedPlus.jpgslideheader_McDonalds.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_ppw_2019.jpgBaleco2014_crop.jpgIMG05049_nwSite.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_MagnaCura.jpgslideheader_Baleco.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_SaniDump.jpg
LogoDTCdeMol klein

Twee dagen duurde de opening van het nieuwe toerseizoen van DTC de Mol. Een mooi nieuw lang seizoen, dus daar mag je dan wel twee dagen over doen. Om dat te openen.
De eerste dag, de 25e februari, met een blij te worden weersverwachting. En een traditionele route. Langs de noordkant naar Goudriaan. Met de klok mee.

Zag ik direct na het vertrek van huis een gigantische groep ganzen richting het noordoosten trekken en daarna het bonte Molgezelschap in het clubhuis trappelend van ongeduld de dingen die zouden gaan komen horen afwachten. De meeste Mollers nog in hun wintervacht en nog meer dan de meeste Mollers die dat decent met een lange broek of panty hadden bedekt.
En dat alles in het nog beschaduwde clubgebouw, waar Co voor ieders natje zorgde. Indien gewenst en tegen een geringe vergoeding.
Het moment suprême was al snel daar. De hessen waren uitgedeeld, de praatjes hadden de gaatjes gevuld en de al dan niet verse schoenplaatjes maakten hun zo bekende geluiden. Buiten staand, knipperden de mollen met hun ogen. Al dat schoongepoetste carbon, staal en aluminium dat stond te blinken in die felle ochtendzon. Al die schittering nog niet gewend, knipperden ruim zeventig paar mollenoogjes.
Het beloofde een opening te worden, die –zoals een oud-Mollid me toevertrouwde- nimmer in de historie was opgetekend. Het was (af en toe) tijdens de rit zelfs warm. Zo warm zelfs, dat de man die voor me fietste zijn panty liet zakken en de meeste kilometers in het kort(!) maakte. Behalve de temperatuur kan het ook zijn, dat het elastiek van die panty niet meer geheel deed waar het voor was aangebracht.
Het rondje met de klok mee was afgelopen voor er erg in was. Terug in het clubgebouw, waren andere Mollers (die zo hard kunnen fietsen) ook weer boven de grond gekropen en maakten hun rondjes waarbij je nooit de weg kunt kwijtraken. Ook wel leuk, maar toch wat anders…
De tweede dag, de 26e februari, ook naar Goudriaan maar dan tegen de klok in. Het zou anders toch wel saai zijn.Moet toegeven, het ziet er dan wel anders uit.
De groep Mollers die de moeite had genomen om op de tweede openingsrit aanwezig te zijn, was aanmerkelijk geringer in aantal, maar mocht zich evenwel verheugen op een mooie droge rit. Dat het kouder was dan de dag ervoor, bleek uit het aantal mannen dat het tijdens de rit niet droog kon houden. Of juist wel, als ze niet waren gestopt. Het hoort er allemaal bij, tijdens die ritten en maakt het ook wel weer leuk.
Minder leuk waren de gedragingen van een enkele automobilist, die geschrokken door het peloton of gewoon eigenwijs de smalle weg voor zich op te eiste. Bij navraag door zijn geopende raampje gaf hij te kennen dat hij het peloton niet had opgemerkt, waarna hij me het ongevraagde advies gaf om de volgwagen voor het peloton te laten rijden. Ben daarover maar niet in discussie gegaan en hem bedankt voor de tip met het verzoek om de volgende keer iets beter op te letten, omdat hij anders tegen onze volgwagen die voor het peloton rijdt zou aanrijden. En we gingen daarna opgewekt ons weegs. Overigens niet zonder dat een dame in een klein blauw autootje alle Mollers een “prettige dag” had gewenst en van boosheid bijna tegen de volgwagen aanbotste. Niet reageren is in beide gevallen de beste optie.
Lekker doorfietsen en op naar de warme thee of koffie van Co, want die stond er toch maar weer. Na afloop.
Beide openingsdagen waren niet mogelijk geweest, als we niet de beschikking hadden gehad over een zestal uitstekende voorrijders en dito verkeersregelaars. En natuurlijk niet te vergeten: de bemanning van de volgauto op beide dagen. Waarvoor namens alle deelnemers mijn hartelijke dank
Douwe.