IMG05049_nwSite.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_McDonalds.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_Rogelli.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgslideheader_Baleco.jpgIMG04969_nwSite.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_MedPlus.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgslideheader_P&W.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgIMG05065_nwSite.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgslideheader_MagnaCura.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgBaleco2014_crop.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_SaniDump.jpg
LogoDTCdeMol klein

De eerste nachtvorst heeft netjes gewacht tot de klok weer op wintertijd gezet werd.
De voorruit van de volgauto was ijsbekrabbaar, evenals de zijruiten en de achterruit. Dus stond ik mijn handen te verkouwelijken tijdens het ontdoen van genoemd kwaad, teneinde beter zicht onder de laag staande zon op de witte wereld te krijgen. Eén van de laatste MOL-ritten van dit seizoen en er stonden ruim veertig stevig ingepakte mollers aan de start.

Twas koud en ook gelukkig rustig in het stadse Dordt, daar waar een peleton grijs-rode rakkers over de kasseitjes door het oude centrum ratelde. Weer eens wat ander om op deze manier een rondje rond de kerk (van Dordt) te doen. Het had ontegenzeggelijk een bepaalde charme. De enkele automobilist die door ons kwartet verkeersregelaars al ogenwrijvend en met vebaasde blik even werd tegengehouden, zal bij thuiskomst vast wel een verhaal hebben gehad. Zoiets zie je niet zo vaak. In Dordt.
Om wat extra kilometers te maken had het de voorrijders behaagt om de Kiltunnel richting Hoeksewaard te nemen. Onderweg kwamen zij er achter dat de Hoeksewaard niet de favoriete omgeving is voor ons rijwielers en keerde na de bestijging van de tunnel onverhoeds weer retour naar het Eiland van Dordt. Een aantal onder ons had wellicht tevoren de routebeschrijving nauwkeurig bestudeerd en besloten alreeds bij het vertrek bij het clubhuis vóór de Kil-afzink een lekke band te veinzen, te klagen over het te grote verzet van een 35-jarig oude fiets of juist daar extra aandrang in de urineopslag te hebben.
Gelukkig waren zij op tijd om het terugstijgende peleton op te vangen om de route gezamelijk te vervolgen. Naar het clubhuis, om daar de rust te vieren. Met of zonder appelgebak, gebakken of ingekocht door onze Co.
Na een oorverdovend fluitsignaal werd voor het tweede gedeelte door de Alblasserwaard vertrokken, dit om de geplande 60 kilometer te vervolmaken. De wind sprak een aardig koud woordje mee, maar daar was alweder snel de oh zo bekende Baanhoekbrug. Voor de tweede keer deze dag, want ik verhaal over de terugweg. In de tijd tussen vertrek en tweede aankomst bij het clubhuis zat zo'n ruime twee uur. In temperatuur zeven graden.
Dus: echt ver en echt warm is het niet geweest voor het afbouwend Mol-peleton.
Volgende week: de Erwtensoeprit (nog korter, maar net zo leuk) en de  bekendmaking van de Supermol- en de Molkampioen. Komt dat zien, komt dat zien.
Douwe.