slideheader_MedPlus.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgIMG05065_nwSite.jpgslideheader_MagnaCura.jpgBaleco2014_crop.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_AALease.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgIMG05049_nwSite.jpgslideheader_Plieger.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_ppw_2019.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgslideheader_Ames.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslideheader_Rogelli.jpgslideheader_McDonalds.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslideheader_SaniDump.jpgslideheader_Baleco.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpg
LogoDTCdeMol klein

Zaterdag 2 juni 2012 heb ik toertocht Zwijndrecht (NL) - Zwijndrecht (B) v.v. gereden.
Dit is een NTFU klassieker. Dat betekent dat alles perfect in orde is!
En dat was het ook.
De toertocht wordt georganiseerd door DTC de Mol in Zwijndrecht. Het is volgens NTFU normen een GTT. Dat wil zeggen er wordt in groep gereden. Het speciale karakter van de toertocht is dat motoren en auto's de tocht begeleiden. Behalve politie- en verkeersregelaarsmotoren rijdt er een auto voor het peloton. Achter het peleton rijdt ook een aantal auto's. Onder andere een bezemwagen met aanhanger voor de fiets.  Kun je niet meer volgen, geen probleem! Lekke band? Je krijgt een ander wiel gestoken en je kunt verder! Moet je even lossen in verband met een lekke band of plaspauze? Je wordt teruggebracht door achterrijders, die je fijn uit de wind zetten. Moet je je tijdens gewone toertochten altijd aan de verkeersregels houden, hier wordt alles voor de toerrijders aangepast. Verkeerslichten, fietspaden, vandaag niet voor ons. Met gillende sirenes wordt de straat schoongeveegd.

Mijn persoonlijke ervaringen op deze fiets-hoogtijdag waren als volgt:
Opstaan om 04:35 uur om per trein op tijd in Zwijndrecht te kunnen zijn. Daar om 08:00 uur de start van het, naar schatting, 250 man/vrouw sterke peloton gezien. Voor mij is 220 km wat teveel van het goede. Ik werd daarom per luxe touringcar met fiets in de aanhanger vervoerd naar Zwijndrecht (B). Toen de groep daar aankwam waren er onder andere lekkere soep, drinken en toespraken van de sportwethouder van Zwijndrecht (B) en de voorzitter van DTC de Mol. Ongelooflijk hoe fit sommige deelnemerser nog uitzien na 110 km! Om 13:45 uur begon mijn fietstocht, terug naar Zwijndrecht (NL). Gelukkig was de snelheid van het peloton zoals op de website aangekondigd: ongeveer 26 km/u gemiddeld. De kruissnelheid was ongeveer 27/29 km/u. Ik kon goed volgen. Voor mij was het hoogtepunt van de dag toch echt de met sirene heen en weer racende Belgische motoragenten die alle verkeer aande kant blazen. De Belgische voetgangers op het trottoir beginnen spontaan in hun handen te klappen. Wielerliefhebbers, die Belgen. Een autotunnel voor ons helemaal afgezet en een stukje Antwerpen Centrum voor ons alleen. Aan de Belgisch-Nederlandse grens neemt de Belgische motorpolitie (helaas) afscheid, onder luid gewuif en geroep van de toerfietsers. De Nederlandse motorpolitie en de verkeersregelaars doen prima hun werk, ook zij vegen de straat helemaal schoon voor ons, maar de Belgische collega's maken gewoon wat meer spektakel, lawaai en snelheid tijdens het heen en weer rossen met hun motoren. Mijn moeilijkste punten waren de bruggen (en de steile tunnel omhoog). Daar wordt, voor mijn doen, behoorlijk tegenop geknald. Gelukkig alles overleefd, lossen was deze dag voor mij niet echt een optie! Bij aankomst in Zwijndrecht (NL) reden we nog even langs de brandweerkazerne. De contacten van de toerclub DTC de Mol met de brandweer van Zwijndrecht zijn ook heel goed. Toevallig stond de brandweer bij ons passeren daar net van alle brandweerwagens de sirenes te testen!

Dit jaar was de 35ste editie van Zwijndrecht-Zwijndrecht v.v.
Persoonlijk denk ik dat zo'n organisatie niet opnieuw is op te zetten. Overal bezwaren.
Ik hoop dat alle goede contacten van DTC de Mol nog jaren blijven bestaan. 
Wil je eens iets anders? Dit is het!

Gerlach van Beinum
Haarlem