Baleco2014_crop.jpgIMG05049_nwSite.jpgIMG05065_nwSite.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgslideheader_Rogelli.jpgIMG04969_nwSite.jpgslideheader_MedPlus.jpgslideheader_AALease.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgslideheader_Baleco.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_McDonalds.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_Ames.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslideheader_ppw_2019.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_MagnaCura.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslideheader_SaniDump.jpg
LogoDTCdeMol klein

Een dag waarop ik voor dag en dauw ben opgestaan. Vroeger dan op een normale werkdag. Het was zelfs te vroeg voor haantje de voorste, die zat nog op stok, terwijl ik in het donker met mijn fiets aan het worstelen was om die op de fietsendrager bevestigd te krijgen. Gelukkig had ik mijn TomTom de avond tevoren ingesteld op Kruisven, 2400 Mol.

Omstreeks kwart voor zes ben ik naar de Kerkeplaat gereden. Op het moment dat ik voor de stoplichten stond en de Kerkeplaat kon overzien, zag ik nog geen enkele auto staan van een Moller. Echter op het moment dat ik de Kerkeplaat inreed zag ik opeens een auto die met zijn koplampen een signaal gaf. Gelukkig ik was ik niet de enige. Ferrie stond al te wachten. Kort na mij volgenden er meer. Met een auto of zes zijn wij uiteindelijk op slag van zes vertrokken, met op kop de volgauto met als piloten, Annemarie en Huub. Er zou op google maps worden gereden. Dit ging goed tot dat wij de grens waren gepasseerd en google maps op de mobiel van Anne Marie niet thuis gaf. Wij hebben op een parkeerplaats overleg gepleegd en ik heb toen de kop overgenomen. TomTom stuurde mij ter hoogte van de afslag Hoogstraten van de rijksweg af de binnenlanden van België in. Via B-wegen en slingerde slang werden wij door de mist naar Mol gedirigeerd en zijn daar netjes op tijd aangekomen.
Nadat wij een polsbandje hadden gekocht, aan inschrijven doen zij niet, nog een kopje koffie gedronken, waarna wij ons naar de start hebben begeven. Met wij bedoel ik: Cees, Chris, Miranda, Theo v.d. W. , Ferrie, Corné, Dirk I., Arnold, Hans, Theo G.  en ikzelf. Anne Marie en Huub hadden onze rugzakken e.d. meegenomen naar de volgauto en zij zouden ons even verderop opwachten. Wij zouden de 140 km route gaan fietsen. Het eerste deel van de tocht zou gaan van Mol naar Herselt, Aarschot, Rillaar en Tielt Winge, waar wij ons zouden kunnen bevoorraden. Vanuit Mol reden wij gelijk in ons Kikkerlandje over vlak terrein dat op een gegeven moment over ging in een glooiend en heuvelachtig landschap. Aan het begin van de morgen leverde dit  mysterieuze vergezichten op, omdat de mist nog niet helemaal was verdwenen.
Cees en Chris hadden de taak op zich genomen om als voorrijders de groep te leiden en zij kweten zich bekwaam aan deze taak. Vlot voerden zij ons langs 's heeren wegen. Onderweg dienden wij een stop te maken omdat Corné een leegloper had.  Later zou dit nog eens gebeuren. Wij dienden ruim baan te maken om de andere groepen ruimte te bieden zodat zij  ons konden passeren.  Het duurde ook even eer Huub en Annemarie bij ons waren, omdat zij helemaal achter de grote  kleurrijke groep wielrenners aanreden. Eenmaal in de Tielt Winge bij de bevoorradingspost aangekomen, troffen wij een soort buffet aan met dranghekken, waar wij konden kiezen uit: Bananen, Madeleines, Eierwafels, Caramia-repen en drinken.
Toen wij ons aan het verpozen waren, voegden Dani, Frank en Bram zich bij ons. Zij waren iets later van start gegaan. Na een korte pauze zijn wij weer verder gereden richting Lubbeek, Kerkom en Molenbeek Wersbeek, de volgende bevoorradingpost. Onderweg keek ik regelmatig mijn ogen uit.  Het is een streek waar louter en alleen maar vrijstaande woningen zijn gebouwd gelegen op riante kavels. Er zijn woningen bij die riant dan wel oogstrelend zijn. Minder oogstrelend waren de kasseien die wij moesten nemen. Met onze banden op 7 bar, zit je toch lekker te stuiteren op de kasseien. Ook leek het wel of sommige klimmetjes gemener/ steiler werden. Onderweg naar Molenbeek Wersbeek liet de zon zich steeds vaker zien en werd het warmer. Tijdens de stop in Molenbeek Wersbeek heb ik mijn dichte handschoenen ingewisseld voor mijn zomerhandschoentjes en heb ik mijn overschoenen uitgedaan. Tijdens deze stop hebben wij wat langer gepauzeerd en koffie gedronken of soep gegeten en onze boterham genuttigd.
Toen wij aan het volgende deel van de tocht begonnen lachte het zonnetje ons toe. Wij reden richting Bekkevoort, Diest naar Gerhagen. Onderweg hebben Hans en Theo G.,  Cees en Chris afgelost. Ook op dit deel ging het over heuvels en dalen. De samenstellingen van de tweetallen wisselden onderweg regelmatig. Hans en Theo zorgden er voor dat wij niet verslapten en uiterst alert arriveerden wij bij de laatste bevoorradingspost, waar wederom het nodige te eten en te drinken was. De laatste lootjes zijn normaliter zwaar, maar niet deze keer, want wij waren gezien de verreden afstand nog behoorlijk fris en fruitig. Voor nieuwe energie, na de boost Aquarius, legden wij de laatste etappe af, via Meerhout naar Mol.
De meesten zijn direct naar huis vertrokken, maar een paar, Chris, Cees, Ferrie, Corné en ik hebben nog een douche genomen om de buitenkant te verfrissen om vervolgens met een drankje de binnenkant te verfrissen. Wanneer je je polsbandje inleverde kreeg je als aandenken een bidon. Een dag die als zeer geslaagd mag worden beschouwd, de organisatie was goed en de bevoorrading heel goed te nomen. Ik had in feite helemaal geen boterham en banaan hoeven mee te nemen, want er was meer dan voldoende aanwezig. Wat mij betreft staat deze tocht volgend jaar weer op de kalender, want het is een tocht die de moeite waard is en een leuk alternatief voor diegene die te laat zijn met inschrijven voor de Amstel Gold Race.
Ad Doedijns