Slider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_McDonalds.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_Plieger.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgslideheader_Rogelli.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_Baleco.jpgslideheader_AALease.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgIMG05065_nwSite.jpgIMG05049_nwSite.jpgslideheader_SaniDump.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_ppw_2019.jpgslideheader_MagnaCura.jpg
LogoDTCdeMol klein

Angstaanjagende weersverwachtingen gingen vooraf aan de Omloop Math Salden. 95% Kans op regen en harde wind gaven samen het weercijfer een 2. Niet iets om je op te verheugen al is er altijd wel iemand (ik zal hem hier niet bij naam noemen…) die vooraf roept dat het pas leuk is als het regent. Ik had me vooringeschreven en ook veel zin om weer eens door de Limburgse heuvels te trekken. En als je dan ook al hebt afgesproken om met iemand mee te rijden (nogmaals bedankt Eric!) is er eigenlijk geen weg meer terug. Onderweg naar Limbricht was het weer prima en volgens de lokalen aldaar zou het pas om 14:00 gaan regenen. Achteraf kon dat wel met een handje zout genomen worden.

De startplaats was een eenvoudige kantine en de opkomst was begrijpelijkerwijs niet heel groot.
Na enige vertraging gingen we dan toch met zo’n 19 mannen en een vrouw op pad. Vakkundig werden we achtervolgd door Henk en Karel die lekker droog in de Ames-wagen zaten. De eerste kilometers werd er direct op kop gesleurd, waardoor er regelmatig een lint werd gevormd. Na een kort overleg werden de aloude regels weer toegepast: tijdens de klim en afdaling ieder voor zich en God voor ons allen, maar daarna zou er keurig op elkaar gewacht worden.
Daardoor werd er op de vlakke kilometers (zover die bestaan in Limburg) een mooi Mol-peloton gevormd dat wisselende voorrijders kende.
Na 50 kilometer begon het dan toch regenen en dat werd eigenlijk ieder uur erger. Maar, dat mocht de pret niet deren, we konden genieten van klimmetjes met mooie en historische namen als de Dode Man, Kruisberg, Eyserbosweg en Fromberg. Plaatsen waar Michael Boogerd tijdens de Amstel Gold Race zijn ketting nog maar eens op de grote plaat gooide maar waar de meesten van ons blij waren met onze triple. Het is niet voor niets dat onze voorbandjes soms lichtjes begonnen te stuiteren van het hoge stijgingspercentage. Uiteraard zijn we halverwege nog gestopt voor een goede bak koffie waar ik zelf nog een heerlijke Limburgse vlaai bij had besteld. Na zo’n 130 km vond iedereen het toch wel mooi geweest en was iedereen blij dat het einde in zicht kwam. De harde wind, vele regen en 1557 gestegen meters zorgden voor een pittige rit. Bij aankomst na 150 km kregen de voorinschrijvers een bidon In combinatie met de goede verzorging onderweg maakte dit evenement voor het luttele bedrag van zes euro het koopje van een natte week.
Jaap Booster