slideheader_SaniDump.jpgslideheader_Plieger.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgslideheader_Rogelli.jpgIMG05065_nwSite.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_AALease.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgslideheader_McDonalds.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslideheader_MedPlus.jpgIMG05049_nwSite.jpgslideheader_MagnaCura.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgslideheader_Baleco.jpgBaleco2014_crop.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_ppw_2019.jpg
LogoDTCdeMol klein

De uitkomst van het spoedoverleg tussen het bestuur van DTC de Mol en de voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité (de Belgische baron Rogge) heeft op het allerlaatste moment geresulteerd in de toekenning van een nieuw Olympisch nummer: 2000 meter lekrijden voor heren. Uitgezonden voor Nederland zal worden de heer Schreuder uit Sliedrecht, bij de meeste bekend als Jannes.
Na een korte trainingsstage op de woensdag voor de zaterdag, is het hem zonder moeite gelukt om de limiet te bereiken, zodat niets meer in de weg staat om Jannes voor Nederland uit te laten komen op dit nieuwe nummer.

De limiet was drie lekke banden binnen de twee kilometer. Lukte hem dat afgelopen woensdag net niet, tijdens de herkansing zaterdag haalde hij (zij het met hakken over de sloot) met enige glans en moeite zijn uitverzending.
De hazen (welbekend uit de atletiek) hebben voor het bereiken van de limiet wel alle mogelijke inspanningen moeten verrichten. Zo werd er met de chauffeurs van de volgwagen heimelijk samengespannen om maar vooral niet aanwezig te zijn tijdens de eerste lekke band van Jannes. Getraind als de chauffeurs waren, lukte het hen om ook volledig afwezig te zijn bij de tweede lekke band. Jammer was dat bij de derde lekke band de volgauto vergeten was de verkeerde afslag te nemen –terwijl dat toch duidelijk was afgesproken- zodat Jannes een reservewiel aangereikt kon krijgen. Jannes wist toen al dat hij de limiet had bereikt en accepteerde, enigszins het morrend, het reservewiel, dat gelukkig niet meteen paste.
De tweede actie, om er maar vooral voor te zorgen dat enig malheur niet al te snel kon worden verholpen, het bij de Moerdijkbrug vooruit sturen van de volgwagen, mislukte eveneens jammerlijk. Dit door ingrijpen van een van de verkeersregelaars die de wagen net voor de brug een inham instuurde met het bevel daar te wachten. Maar er komen herkansingen!
Dus, er gebeurde wel wat de eerste kilometers van de vaderdagMolrit naar Gilze-Rijen.
Met 36 mannen en vrouwen in haar kielzog zetten de zes mannen van de Sliedrechtgroep er de flinke sokken in, om via bosrijke streken –bekend van de terugweg van Zwijndrecht naar Zwijndrecht) en over droge en natte wegen te Gils (zo noemen die mensen daar hun woonplaats) de koffie voorgeschonken te krijgen. Op de terugweg werden door die zes man wederom de sokken ingezet eveneens flink, maar met wat minder mensen in haar kielzog. Een gedeelte had zich afgesplitst en was wat eerder vertrokken. De snelle groep zogezegd. Het zal uiteindelijk niet veel hebben gescheeld, want ondanks de wind was de terugreis voorspoedig en werd klokslag veertien uur negen het clubhuis bereikt.
Kortom, een (in)spannende rit, strak voorgereden door de mannen uit het baggerdorp en zonder (hoorbare) wanklanken.
En Jannes: succes op de Olympische Spelen hoor. En als je wat hulp nodig hebt, glas, een kapot wiel of velglint, een doorntje hier of daar of een ingewerkt volgautoteam, je weet het allemaal te vinden.
D’ouwe