slideheader_Baleco.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgslideheader_Ames.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgIMG05065_nwSite.jpgslideheader_MagnaCura.jpgslideheader_MedPlus.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslideheader_McDonalds.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgBaleco2014_crop.jpgslideheader_Rogelli.jpgslideheader_SaniDump.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgIMG04969_nwSite.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_ppw_2019.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgslideheader_AALease.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgIMG05049_nwSite.jpgDeMol_JanJongman_01.jpg
LogoDTCdeMol klein

Wat moet en kun je nu verwachten van een Molrit na de deceptie van zaterdag. Een uitslag van Nederland-Denemarken waar denk ik maar weinig mensen rekening mee hebben gehouden.
Ik ben gelukkig geen doemdenker, maar toch bouw ik meestal wel een paar zekerheden in. Een van die zekerheden was het schortje voor mijn achterwiel, ook wel spatscherm genoemd, omdat de weersvoorspelling was dat in de loop van de middag er kans bestond op regen. Verder leken mij een paar mouwtjes ook wel op z'n plaats, maar een regenjack weigerde ik mee te nemen.

Met zwager Bart naar residentie De Mol gereden, waar op het moment van aankomst het nog rustig was. Veel Mollers zouden zich toch niet door de stormachtige wind van vrijdag en zaterdag hebben laten afschrikken? Gelukkig niet! Toen het tijd was om te vertrekken, na het praatje van Chris, was de groep behoorlijk aangegroeid tot wel, een schatting van mijzelf, een mannetje 50. Kan iets meer of minder zijn geweest.
Ook deze keer weer twee, niet zeuren maar trappen voorrijders. Cees en Chris. In hun kielzog reden wij in het zonnetje richting Moerdijkbrug. Ferrie de BN-er en Dirty Harry als verkeersregelaars. Cees Molenkamp en Erik Dam sloten de rij als piloten in de volgauto. De wind kwam uit het zuiden, maar wij hebben er weinig last van gehad. Na Moerdijk volgde Zevenbergen, maar net even anders, omdat wij Oudenbosch op het oog hadden als richting. Daarna reden wij richting Steenbergen een richting, die wij niet vaak nemen en dus op deze zonovergoten dag als verfrissend genoemd mag worden. In Steenbergen reden wij min of meer rond de kerk, een mooie kerk die oogt als een slot zonder slotgracht. Vervolgens reden wij Steenbergen uit en reden wij over de Zeelandweg richting Zeeland. Om in Zeeland te komen dienden wij het Schelde-Rijn Kanaal over te steken om via de Philipsdam richting ons rustpunt te fietsen, ondertussen genietend van de mooie vergezichten over het water. Veel zwanen gezien, zelfs met jonkies. Toen wij bij restaurant Grevelingen aankwamen, was het niet direct te zien, maar aan de achterkant van het restaurant  aangekomen, werden wij aangenaam verrast door het op ons wachtende terras dat een weidse aanblik bood op het water. Na ons te hebben geïnstalleerd, na binnen koffie gehaald te hebben met Apfelstrudel met vanille saus en slagroom, werd ik bevangen door het ultieme vakantie gevoel. Een tafel gedeeld met zwager Bart, Corné en Jan K. gezellig zitten kletsen en een beetje om mij heen kijken en het viel mij op dat ik veel tevreden gezichten zag.
Ook nu tikte de tijd rustig door en diende het moment van vertrek zich aan. Bij vertrek van het terras vroeg Henk B. nog of ik het bier alvast klaar wilde zetten. De Snelle Groep zou als eerste vertrekken. Een groepje van een mannetje of 18 verzamelde zich bij Dirty Harry, die zijn verkeersregelaars taak had overgedragen. Om er een paar te noemen: Zwager Bart, Corné, Luca, Miranda, Theo v.d. W., Theo R. Hans van D., Theo G., Good Old Arie, Henk K. (terug van weggeweest) Herman M., Ronald en nog een paar waaronder Jan Willem S., die nog even snel een paar laatste trekjes van zijn peuk nam.
Wij hebben het laatste stukje van de dam in sneltrein vaart gereden en reden op Oude Tonge aan en voor dat ik er erg in had lag Oude Tonge alweer achter mij en reden wij over de Hellegatsdam richting Haringvlietbrug. Na het nemen van de Haringvlietbrug kon ik stellen dat ik mijn grenzen weer had verlegd. Over de dijken zijn wij richting Strijen gekoerst om via Schenkeldijk bij de Wacht uit te komen, maar onderweg reed Dirty Harry lek, dus dit moest even worden opgelost. Theo R. haalde met zijn handen de beide banden van de velg en deed zonder hulpmiddelen de nieuwe binnenband en buitenband er om. Na dit intermezzo gingen wij weer onverdroten verder om de Kiltunnel te nemen. Na de tunnel namen de eersten afscheid. Via de Rijksstraatweg en Zeedijk ging het richting Meeuwenseweg, maar op de Zeedijk demarreerde Luca nog even en dienden wij al onze zeilen bij te zetten. Na de Meeuwenseweg, Zuidendijk, Wantijdijk, was het eigenlijk gedaan, want ter hoogte van de brug over het Wantij bij de golfbaan viel de groep verder uit elkaar. Een deel reed richting residentie en anderen direct huiswaarts.
Wat kan een rit als deze na zo'n deceptie tijdens het EK zalvend werken. Ik heb genoten en heb na deze therapeutische fietstocht geen psycholoog meer nodig. Chris en Cees, mooie rit! Verkeersregelaars, piloten en regisseurs weer bedankt voor de vlekkeloos verlopen tocht.
Ad Doedijns