Slider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_McDonalds.jpgIMG05049_nwSite.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgslideheader_Rogelli.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslideheader_Plieger.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_MagnaCura.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgslideheader_Ames.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslideheader_SaniDump.jpgslideheader_ppw_2019.jpgslideheader_Baleco.jpgIMG05065_nwSite.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgBaleco2014_crop.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpg
LogoDTCdeMol klein

's-Zaterdags met mooi weer de puzzeltocht gefietst, terwijl er regen was voorspeld. Leuke tocht met heel "moeilijke" voor zichzelf sprekende vragen. Zo voor zichzelf sprekend dat je het antwoord over het hoofd ziet. Een relatief kleine groep heeft de tocht gefietst, maar ik weet zeker dat iedereen het naar zijn zin heeft gehad en na afloop hebben wij de honger gestild met soep en een broodje. Met dank aan Rinus, Douwe en Co.

Dus wat kan er 's-zondags dan nog mis gaan? Er is één ding waar je rekening mee moet houden wanneer Rinus voorrijdt en dat is regen. Naar het schijnt, nee het schijnt niet, het regent vaak, omdat Rinus er patent op heeft, maar gelukkig voor ons was het een buitje van korte duur aan het begin van de tocht. Mogelijk omdat de andere voorrijder, Ferrrie, voor de zon is geboren.
Toen wij wegreden was bijna iedereen in regenjack gehuld, alleen de voorrijders, regisseurs en verkeersregelaars sprongen er uit in hun gele en oranje hesjes. Het eerste deel van de tocht ging schuin door de Alblasserwaard. Bekende dorpen, Giessenburg, Hoornaar, Meerkerk en Lexmond werden aangedaan of gepasseerd om ons te brengen bij de brug bij Vianen. Onderweg nog even gestopt om ons te kunnen ontdoen van die vermaledijde regenjacks. Daarna zou alles er een stuk vrolijker en zonniger uit. De rit ging voorspoedig zonder, voor zover ik weet, lekke banden. Ger de Wit en Klaas Matroos in de volgroeiboot hadden een makkie. De verkeersregelaars, Theo v.d. Waal en Ronald Sjerp riepen regelmatig om ruimte als zij weer naar voren reden om hun plaats voorin het peloton in te nemen. Zwager Bart en ik reden in een lekker toertempo in de slipstream van onze voorgangers een beetje achter in de groep. Na Lexmond reden wij over de Lekdijk de brug tegemoet, die uitnodigend op ons lag te wachten. Na de brug reden wij via Lopikerkapel, Uitweg en Cabauw naar Vlist. Een mooi stukje om te fietsen, net even anders als aan de zuidkant van de Lek. Het terras van café De Vlist lag in de volle zon, dus dit was natuurlijk super. Wij Mollers namen natuurlijk meteen het terras in beslag. Wij waren best met een grote groep dus de bediening had haar handen vol aan ons. Er was wel een minpuntje. Het terras bestaat namelijk uit hardhouten vlonderplanken die op sommige plekken nog nat waren. Bij het betreden van het terras lag ik bijna in een spagaat. Ook Karel Bezemer, die aan het eind van de pauze van zijn tafel weg wilde lopen, gleed weg, maar hij kwam er gelukkig heelhuids vanaf.
Na de pauze vond de gebruikelijke splitsing plaats in Toergroep en Snelle groep. Zwager Bart nam de honneurs waar voor een van de verkeersregelaars, zodat hij bij de Toergroep bleef. Ik ben met de Snelle groep meegegaan. In eerste aanleg werd de groep aangevoerd door de harde kern van de groep. Het asfalt schoot onder ons door richting Stolwijk, maar helaas reed Franco Danese al vrij snel lek. Wij hebben hem achter moeten laten. De Toergroep zou hem oppikken. Van zwager Bart heb ik na afloop vernomen dat dit ook is gebeurd. Zonder Franco zijn wij richting Ouderkerk a/d IJssel en Krimpen a/d Lek gereden. Onderweg zijn wij op een gegeven moment gaan molentje draaien en sloten een tweetal wielrenners zich bij ons aan, die vervolgens netjes in het molentje meedraaiden. Op een zeker moment reden Chris en Jaap op kop en sloegen linksaf Hans en ik er achteraan, maar de rest reed rechtdoor. Hans keerde om en ik ben Chris en Jaap achterna gereden. Blijkt Chris het bij het rechte eind te hebben, want de groep die rechtdoor was gereden, moest alsnog rechtsomkeer maken. Chris had ter plekke de juiste diagnose gesteld. Wij moesten namelijk de Algerabrug over om Capelle a/d/ IJssel te kunnen bereiken. Op de fietspaden is het natuurlijk altijd uitkijken, maar nu had het voor mij toch wel een nieuwe dimensie gekregen, nu wielrenners in diverse artikelen als asociaal worden aangemerkt. Hier ben ik het natuurlijk pertinent niet mee eens, want ik vind dat wij best sociaal fietsen en met de andere gebruikers van de weg rekening houden. Kan je van sommige automobilisten niet altijd zeggen. Laten wij er in ieder geval voor zorgen, dat er op ons niets valt aan te merken wat verkeersgedrag betreft. Want het spreekwoord is toch "Wie goed doet, goed ontmoet."? Eenmaal in Capelle a/d IJssel, dan ben je natuurlijk nog niet thuis, want de Van Brienenoordbrug moet nog worden bedwongen. Op het laatste stukje naar de brug werd er afwachtend gefietst alsof er geen wedstrijd werd gereden, maar eenmaal voor de brug ging iedereen los. Na de brug werd er uiteraard op elkaar gewacht om de groep weer te formeren. Nadat wij waren gegroepeerd werd er een schepje bovenop gedaan en reden wij in vliegende vaart richting Rijsoord en Alblasserdam. De brug over de Noord zorgde uiteraard dat wij weer diep in de pedalen moesten omdat bruggen er nu eenmaal liggen om zo hard als mogelijk overheen te fietsen. Na de brug ging even het gas eraf en koersten wij richting Papendrecht. Allengs werd het tempo weer opgevoerd. Nadat wij onder de N3 door zijn gereden vond er een afsplitsing plaats. De meesten reden richting Papendrechtse brug. Ik ben met Harry en Hans meegefietst richting Sliedrecht. Het laatste stukje in een rustig tempo. Hans en ik zijn via de Wantijbrug naar huis gefietst, nadat wij ter hoogte van het nieuwe stationnetje in Sliedrecht afscheid van Harry hadden genomen.
Rinus en Ferrie bedankt voor de mooie rit. Ger, Klaas, verkeersregelaars en regisseurs bedankt voor het in goede banen leiden van de tocht.
Ad Doedijns