slider_GSM_4516_natuur150h.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgslideheader_SaniDump.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_Plieger.jpgslideheader_Ames.jpgslideheader_McDonalds.jpgslideheader_MagnaCura.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_ppw_2019.jpgIMG05065_nwSite.jpgslideheader_MedPlus.jpgslideheader_Rogelli.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgIMG04969_nwSite.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgIMG05049_nwSite.jpgBaleco2014_crop.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgslideheader_Baleco.jpg
LogoDTCdeMol klein

Zondagsmorgens heel vroeg werd ik wakker van een stevige ruzie van een koud- en een warmfront in de lucht. Het donderde en bliksemde enorm en het regende stevig. Ik heb mij lekker omgedraaid in bed, want het was nog veel te vroeg om op te staan, maar van lekker slapen kwam het niet meer. Omstreeks kwart over zes keek ik uit het raam en constateerde dat het droog was. Gauw de Laptop opgestart om Buienradar te raadplegen. Het zag er goed uit dus klaar maken om naar onze residentie te gaan.

Omstreeks tien over zeven ben ik thuis weg gereden, zonder zwager Bart, want die had andere verplichtingen. Bij onze residentie hingen nog maar relatief weinig fietsen aan de stang. Binnen ben ik natuurlijk eerst bij Co koffie gaan halen om daarna aan tafel te schuiven bij Cees B., Chris O., Adri N. . Later voegde Richard en Arie zich ook aan tafel in afwachting wat komen ging. Even voor vertrek nam Rinus v.d. B. het woord om de groep te informeren over de tocht, waarna wij vervolgens naar buiten gingen om ons voor vertrek op te stellen. Wij waren volgens mijn inschatting met ongeveer een man of dertig. Sorry, Eveline! Inclusief ... één vrouw.
Rinus en Ferrie namen plaats aan de kop en daarachter onze verkeersregelaars van deze tocht, Harry en Jan. Douwe stelde zich als regisseur in de achterhoede strategisch op. En de piloten van de volgauto, Kees de snor en Frans v.d. G.  stonden gereed met draaiende turbines. Klaar voor de start... af en keurig omstreeks half acht reden wij bij onze residentie weg. Het was weliswaar nog fris, maar diverse Mollers hadden zich niet door de donder en bliksem laten afschrikken en verschenen in korte broek aan de start. In een rustig gangetje reden wij richting de wel bekende Baanhoekbrug. Na de brug koersten wij richting Alblasserdam om de brug over de Noord te nemen. Ondanks de tegenwind trapte ik lekker de kilometers onder mij door. De lucht zat nog dicht, maar zo vroeg in de morgen is dit niet zo vreemd. Af en toe moesten wij om een plas laveren, maar dit mocht de pret niet drukken. Alras waren wij de brug over de Noord over en koersten wij naar Ridderkerk. Tot nu toe ging alles van een leien dakje. Ondanks het natte wegdek nog geen Moller een lekke band. (Van de redactie 1 lek rijder en wel Ferrie) Wij zijn wel eens anders van start gegaan! Bolnes volgde, waaropde Van Brienenoordbrug zich aandiende. De brug werd zonder veel moeite genomen. Na de brug was Capelle aan den IJssel aan de beurt. Het was rustig op de weg zodat wij gestaag vorderden. Heel voorzichtig liet de zon zich schuchter zien. Nieuwerkerk aan denIJssel was de volgende plaats die wij passeerden. Ik reed samenmet Henk S. op onder het kletsen door gaf ik natuurlijk mijn ogen de kost om de mooie en leuke dingen om mij heen op te nemen. Waar precies weet ik niet meer maar volgens mij was het voor Moordrecht dat Ferrie zich als (Redactie voor de tweede keer) eerste meldde met een lekke band. Een wiel wisselen was geen probleem, want Kees de snor en Frans waren vlakbij. Na dit akkefietje reden wij weer verder. Het weer werd steeds beter. Volgens mij hadden de thuis blijvers inmiddels de haren uit het hoofd getrokkenvan spijt. De tocht leidde ons langs rivieren, vaarten en/of kanalen. Waddinxveen en Zwammerdam waren vervolgens aan de beurt. De streek veranderde van lieverlee van stads naar landelijk. Na Zwammerdam passeerden wij de Zuideinderplas en Noordeinderplas. De wegen in die regio waren smaller en de automobilisten soms agressief. Zonder vaart te minderen werden wij door sommige malloten gepasseerd. Wat verder op viel was dat wij steeds meer wielrenners in groepjes tegen kwamen.  Zij waren ongetwijfeld een uitgezette toertocht aan het fietsen. Na de plassen te hebben gerondreden wij op onze stopplaats Meije aan.
Wij gingen koffiedrinken in De Hollandsche Boerderij. In de boerderij was een vertrek helemaal voor gereserveerd. De kopjes, koffiekannen en appeltaartstonden al uitnodigend klaar, alleen brandde het licht nog nietuitnodigend, maar dat was snel opgelost. In het vertrek was zelfs een gedeelte waar fauteuils en banken stonden en dezen waren snel bezet. Ferrie had zijn wiel mee naar binnen genomen en verwisselde onder het koffiedrinken zijn binnenband. Na een paar koppen koffie en appeltaart was het weer tijd om te vertrekken.
Kort na ons vertrek kwam ik er achter dat ik een langzame leegloperhad. Helaas was de volgauto niet ter plaatste, maar met assistentie van Ferrie en Gerrit was de binnenband toch vrij snel vervangen. Via Bodegraven, Nieuwerbrug en Waarder passeerden wij Oudewater. Onderweg was het een beetje gaan miezeren, maar ter hoogte van Oudewater scheen de zon alweer. Lekker trapten wij via Haastrecht, Vlist, Bergambacht naar het pontje om de oversteek te maken naar Kinderdijk. Op het moment dat wij bij de pont aankwamen vertrok de pont. De pont was al los van de kade, maar toen deschipper ons zag, stak hij weer achteruit en meerde opnieuw aanom ons nog gauw even mee te nemen. Wij hebben blijkbaar een streepje voor op anderen! Dus heel snel waren wij aan de overkant, waarop wij naar Nieuw Lekkerland togen om Ferrie even thuis af te zetten. Nagezwaaid door Ferrie legden wij nog even het laatstestukje af.
Een schitterende dag om te fietsen. Ik heb genoten. Met dank aan Ferrie, Rinus, Harry, Jan, Frans, Kees Lodder (de snor), Douwe en niet te vergeten de Mollers die zich niet hebben laten afschrikken door donder en bliksem.
Ad Doedijns