DeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_SaniDump.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgIMG05065_nwSite.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgslideheader_MedPlus.jpgslideheader_Plieger.jpgSlider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgslideheader_Baleco.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgIMG05049_nwSite.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_MagnaCura.jpgslideheader_ppw_2019.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_Ames.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgBaleco2014_crop.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgslideheader_McDonalds.jpgIMG04969_nwSite.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_Rogelli.jpg
LogoDTCdeMol klein

De weersverwachting voor afgelopen zaterdag was om te janken. Op veel plaatsen bewolking en her en der regen. In de ochtend breekt af en toe de zon door, maar de pret is van korte duur. Buien gepaard gaande met hagel en onweer. Voor mijn beleving was deze voorspelling een drama, want ik ging er van uit dat de opkomst op één hand te tellen zou zijn, maar wat schetst mijn verbazing toen ik samen met zwager Bart bij onze residentie arriveerden. Een twintigtal, of meer, racefietsen hingen al aan de stang en ik zag gasten die druk doende waren om hun fietsen in gereedheid te brengen voor de tocht der tochten, bleek achteraf.
De tocht zou door Cees Bakker en Wout Borman worden voorgereden, maar doordat Wout nog niet in staat is om op de racefiets te klimmen, mocht ik Wout vervangen.

De voorpret afgelopen donderdag had ik al binnen. Een mooie tocht, met droog en zonnige weer, maar wat zou deze dag ons gaan brengen. Cees hield het rituele inleidingspraatje. De rit zou zelfs gereden worden met vier verkeersregelaars, Cees B., Harry R., Henk Feyenoord en Gerrit de Webmaster. Onze piloten in de volgwagen waren Wim van P. en Jan van M.(of te wel Jan met de pet) Nu moeten jullie niet denken dat hij de pet er naar gooide, want dat is zeker niet het geval geweest. En ... niet te vergeten onze regisseur(s) achter in het peloton.
Wij vertrokken met 40 man sterk, nagevraagd bij onze plaatsvervanger teller Karel U., op slag van acht uur, om langs de golfbaan richting pontje Werkendam te rijden. Het pontje lieten wij uiteraard links liggen, want wij reden verder over de Zeedijk om via de Noorderrelsweg de Viersprong te passeren om via het Engeltje te belanden bij de spoorweg overgang om bij Willemsdorp halt te houden. In dit kleine stukje tot voor de brug waren er al vier lekke banden te melden. Wij hadden er bijna een uur over gedaan om Willemsdorp te bereiken. Tijdens het wachten liep een band van één van ons leeg en diende te worden vervangen. Wij stonden toch stil en wat moet je dan doen behalve bananen eten, beetje drinken en kletsen. Uiteindelijk kwam de volgauto en konden wij verder. Gelukkig was het droog!
Uitgerust reden wij de Moerdijkbrug over en reden wij richting Lage Zwaluwe. Met het windje van achteren, was het lekker licht trappen. Via de bungalowwijk door Lage Zwaluwe om onze weg richting Made te vervolgen Cees had regelmatig contact met de volgauto en regisseur(s) achter in het peloton, vanwege de pechvogels met lekke banden. Volgens mij hebben de achterhoede rijders de dag van hun leven gehad om al de pechvogels weer terug bij het peloton te brengen. Na Made volgde Den Hout en passeerden wij de Put van Caron en de Vrachelse Heide, waarna Teteringen in ons blikveld kwam. Na Teteringen reden wij via Breda, waar onze vier verkeersregelaars goed van pas kwamen, richting Bavel om na deze plaats in het Sint Annabos te belanden om daarop volgend "Het Nieuwe Bos" en het "Prinsenbosch" (Chaamse bos) te doorkruisen. Heerlijk fietsen vind ik dit door de bossen rijden op goed geasfalteerde wegen. Zelfs de volgauto kon mee. Onze verkeersregelaars snelden vooruit om de versperringsbomen weg te schuiven zodat Jan met de Pet en Wim er door konden. Tot nu toe was er af en toe een spat regen gevallen. In het "Prinsenbosch" hebben wij zelfs in het zonnetje gefietst. Na het laatstgenoemde bos zijn wij richting Chaam gereden om voor Chaam rechtsaf te slaan om uiteindelijk op de Bredaseweg te eindigen bij Pannenkoeken "Huis ten Bosch", waar een serveerster uitnodigend de deur open zette toen wij arriveerden. Toen ik naar binnenliep werd mij gevraagd waar zwager Bart was. Aangezien ik voorop heb gereden had ik natuurlijk geen flauw idee waar zwager Bart uithing. Na een SMS en telefonisch contact bleek dat hij met nog twee Mollers, Rinus v.d. B. en een zekere Arie als ik het wel heb, bij de Steengroeve zat, en dan bedoel ik dus Pannenkoekhuis "De Steengroeve". Arie was lek gereden en Rinus en zwager Bart zouden hem terug naar het peloton rijden. Zij waren niet tijdig rechtsaf geslagen en in Chaam terechtgekomen. Zij hebben daar de weg naar "Het Pannenkoekenhuis" gevraagd en zijn naar het verkeerde etablissement gestuurd. Gelukkig waren zij op tijd bij ons pannenkoekenhuis. In ons pannenkoekenhuis hebben wij koffie gedronken en appeltaart gegeten. De eigenaar had er voor gezorgd dat er voldoende personeel was zodat wij vrij vlot aan de koffie zaten. Ik zat aan een grote tafel tussen de twee Cees(en). Cees Bakker en Cees Baan. Met Cees de verkeersregelaar heb ik het o.a. gehad over de autorijdende kinderen en wat er zo bij komt kijken als zij met je auto rijden/rijdt. Soms blijken auto's en paaltjes in de weg te staan met alle gevolgen van dien. Gelukkig wel met een goede afloop.
Na de pauze was het nog steeds droog. Wij reden Truusje trap (met z'n allen, maar niet op één fiets) op huis aan in de richting van Bavel, maar eerst dienden wij het Ulvenhoutsebos te doorkruisen (weer een bos en niet de laatste). Na Bavel volgde Boswachterij Dorst, Teteringse Heide en Vrachelse Heide om in Terheijden uit te komen. Af en toe reden wij wat rustiger om de lekrijders en de terugbrengers de gelegenheid te bieden om weer aansluiting te zoeken. Cees Bakker was net een piloot hij was regelmatig in contact met de regisseur(s) waaronder Douwe en de volgauto. Wagenberg volgde en werd somberder en op weg naar Hoge Zwaluwe begon het even goed te regen en te hagelen. Vlak voor Hoge Zwaluwe zijn wij gestopt om iedereen de gelegenheid te bieden om een regenjack aan te trekken, maar wat vaak gebeurd na zo'n intermezzo is dat het dan stopt met regenen. Zo ook deze keer. Lage Zwaluwe volgde en weer moesten wij rustig rijden van wege lekrijders. Wij zijn rustig door gereden de Moerdijkbrug over en hebben tot ver op het eiland rustig aan gedaan. Op de Zeedijk hebben wij het toertempo weer opgepakt en zijn naar onze residentie gereden, omdat wij niet meer verwachtten nog te zullen worden ingehaald.
In de kantine een biertje gedronken. Theo R. nog gevraagd naar zijn ervaringen over zijn laatste tocht in Frankrijk. De Engelandvaarders zonderden zich even af om de komende trip te bespreken. Wat mij betreft is de benadering een glas is halfvol in plaats van halfleeg. Of te wel heerlijk gefietst bijna al de jaargetijden meegemaakt. De piloten, Wim en Jan met de pet, die het heel druk hebben gehad. Verkeersregelaars die het iets rustiger hebben gehad dan anders, maar heel belangrijk zijn geweest. Onze regisseurs in de groep Douwe en ik dacht Bas en niet te vergeten en ...Cees Bakker, die weer een mooie tocht in elkaar heeft gedraaid. Bedankt!
Ad Doedijns