Slider_GSM_4299_2_achterkonten150h.jpgIMG04969_nwSite.jpgJoop_Schuringa_Classic_2014_35.jpgslideheader_ppw_2019.jpgVael-Ouwe_2014_10.jpgIMG05065_nwSite.jpgslideheader_SaniDump.jpgslideheader_MagnaCura.jpgslideheader_McDonalds.jpgslideheader_Baleco.jpgGroepsfoto_GSM_4625_slider150h.jpgslideheader_AlbertSchweitzer.jpgOverdrachtVolgwagen_1902201_slider.jpgSlider_GSM_4388_MolenArkel2_150h.jpgSlider_GSM_4476_onderweg150h.jpgslideheader_AALease.jpgslideheader_MedPlus.jpgslider_GSM_4516_natuur150h.jpgslideheader_Ames.jpgIMG05049_nwSite.jpgBaleco2014_crop.jpgSlider_GSM_4189_voordestart150h.jpgslideheader_Rogelli.jpgVolgauto_nw_ZwijZwij_150h.jpgDeMol_JanJongman_01.jpgDeMol_ZwijdrechtseBrug_01.jpgslideheader_Plieger.jpg
LogoDTCdeMol klein

De afgevaardigden Friso ten Holt, Henk Spigt, Anne de Poel, Gerrit de Bruijn, André Struijk en Menno Laagland - reizen zaterdag 25 mei in alle vroegte in de hippiecamper van Friso - rechterkant eigenhandig bont, blauw en blank geschilderd, links is het een nette bestelwagen van de witgoedfirma in donkerblauw - en de iglowitte Japanse bolide van Gerrit, af naar het Zuid-Hollandse Zwijndrecht. Daar starten ze met nog 159 anderen in de toertocht naar het Belgische Zwijndrecht (Antwerpen) een tocht die ze daar al voor de 42ste keer organiseren. De rit wordt zeer goed begeleid: in Nederland door tien privé- en twee politiemotoren, in het Belgische door tien verkeersagenten op zware politiemachines, de blauwe zwaailichten en sirenes constant op ‘aan’. Dat impliceert: alle verkeer staat stil, alle rode lichten negeren, files op aanvoerwegen groeien. Je waant je in de Giro, we missen nog het geklapwiek (vlopvlopvlopvlopvlopvlop) van een helikopter.

zw zw2019 02Op kop - ver voor de troepen uit - een politiemotor en de directiewagen met zwaailamp, achteraan een stoet begeleidingswagens met onder andere een bagage- en bezemwagen, EHBO. Het is een grote, lange sliert, voorrijders - allen in geel nethesje - hakken de lange optocht in stukken. Een vaal zonnetje doet haar best, maar voor en in Nispen (eerste stop) regent het, doch een krentenbol, een banaan en drop (zout) alles van de ORG., vergoeden het leed enigszins. De narigheid van boven is knap irritant, een viezige bui waar je nogal nat van wordt. Dat is vaak met regen, maar dit is er een in de categorie ‘getverderrie’. In zuidwestelijker richting is de zon niet meer vaal. Het klaart op en voor de rest van de dag heeft - o lieve zon - de koperen ploert de overhand.

De geheel voor onze doortocht afgesloten Waaslandtunnel in Antwerpen voert zonder ook maar een pedaal te beroeren, de snelheid op tot 57. In Belgisch Zwijndrecht fabriceert op een prachtig sportcomplex een schepen een toespraakje en overhandigt daarbij een bedrag bestemd voor Kika. Wij kapen - kop soep in de hand - buiten het terras en horen niet wat de beste man te berde brengt.

zw zw2019 04De stoere Antwerpse gemeentepolitiemuizen begeleiden ons op hun racemonsters terug naar de gemeentegrens, waar de Rijkspolitiecollega’s (ander pak aan) de klus met evenveel elan overnemen tot aan de grens met het Vaderland. De terugreis door zuidwest Nederland is qua route mooier. We steken bijvoorbeeld de Kalmthoutse Heide in haar geheel over. In Nispen derde pauze (en droog)

Arrivé in Zwijndrecht na exact (!) 220 kilometer fietsen om 18.15 uur. Na een versnapering en een douche in de naastgelegen tennishal vertrekt ons gezelschap naar De Toekan van Ridderkerk voor een afsluitend en vorstelijk diner annex uitgebreid evalueren, waarna het karren is naar het verre noorden. Die arrivé is om middernacht. Het is een geslaagde dag. Volgend jaar ter afwisseling de Elfmerentocht? (adep)

Anne de Poel Den Helder